Sporters opgelet: rode bietensap

Ilse Velkers/ juli 16, 2013/ Blog, Blogs/ 0 comments

 

Rode bietensap werkt prestatie verbeterend?

De afgelopen jaren is er duidelijk gefundeerd bewijs gevonden wat betreft rode bietensap. De inname van rode bietensap zou een verbluffend effect hebben op het duurvermogen van een sporter. Best wel een interessant gegeven toch? Rode bieten als natuurlijke epo?

Uit de recente studies blijkt dat nitraat, in ruime mate aanwezig in rode bietensap maar ook in diverse andere groenten, op een bijzondere wijze het verbruik van zuurstof bij inspanning verlaagt. Aangetoond is dat het gebruik van rode bietensap leidt tot een lager zuurstofverbruik en een lagere hartslag dan bij dezelfde inspanning zonder gebruik van rode bieten.Het lijkt er eenvoudiger gezegd op dat de inname van bietensap de efficiëntie van de spiercontractie verhoogt. Met andere woorden: de spier lijkt minder ATP (‘energie’) nodig te hebben voor dezelfde hoeveelheid werk.

Volgen we het nog?

De actieve stof in rode bieten is dus nitraat. Nitraat komt ook voor in groenten als andijvie, selderij, sla, spinazie en rucola. Het innemen van circa 300 mg natriumnitraat volstaat voor het prestatieverhogende effect. Dit komt overeen met 500 ml rode bietensap.

Zo pas je dit toe in jou voedingspatroon:

  • Wij raden jullie aan om 500 ml rode bietensap te drinken 3 uur voor de inspanning. Uit onderzoek blijkt dat circa 3 uur na inname het nitrietgehalte in bloed maximaal verhoogd is.
  • Gebruik geen antibacteriële mondspoeling, tandpasta of kauwgom want dan kunnen de mondbacteriën, die zorgen voor de omzetting van nitraat naar nitriet (wat noodzakelijk is voor het bereiken van het prestatieverhogende effect), hun werk niet doen.

 
Let op: gebruik van rode bietensap is niet geheel zonder nadelen:

  • Veelvuldig gebruik van rode bietensap kan zoals gezegd rode urine en ontlasting veroorzaken.
  • Ook kan een grote hoeveelheid rode bietensap maag- en darmklachten veroorzaken, wat natuurlijk weer nadelig is voor de sportprestaties. Ik dat geval kun je beter gekookte bieten gebruiken in plaats van rauwe.
  • Personen die al een lage bloeddruk hebben moeten alert zijn op verdere bloeddrukdaling met mogelijk flauwvallen als gevolg.
  • Tenslotte zal de gebruiker van rode bietensap behoorlijk moeten wennen aan de smaak. Tip: rode bieten sap smaakt beter als het uit de koelkast komt.

Het Puur! recept kun je hier vinden

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*