Sporten, puur eten en een gezond gewicht, hoe doe je dat?

Ilse Velkers/ februari 16, 2014/ Blogs/ 0 comments

Het overkomt velen: Je hebt een strak sportschema en kiest voor gezondere voeding, maar kilo’s verliezen “ho maar”. Door sporten en gezonder te eten profiteer je natuurlijk van allerlei gezondheidsvoordelen, maar afvallen zou mooi meegenomen zijn toch? Hieronder heb ik een lijstje gemaakt met mogelijke redenen waarom het nog niet gelukt kan zijn. Hoe sta jij ervoor?

1. Begin de dag altijd met een ontbijt

Het ontbijt overslaan lijkt een goede manier om calorieën te besparen, maar je lichaam gaat er eigenlijk vet door opslaan, omdat het uitgehongerd denkt te worden.

2. Pas op dat je niet te veel gezond eet!

Noten, avocado’s, volkorenpasta, olijfolie en pure chocolade zijn wel Puur en gezond, maar er zitten relatief veel calorieën in. Let dus goed op dat je niet te veel pure en gezonde producten consumeert.

3. Eet je wel genoeg groenten?

Het eten van gemiddeld 6 porties fruit en/of groenten is belangrijk voor iedereen, maar als jij op dieet bent haal je er extra voordeel uit. Groenten bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen (vitaminen en mineralen), maar relatief gezien minder calorieën.

4. Snijd je eten in kleine stukjes

Het snijden van je eten in kleine stukjes lijkt misschien kinderlijk, maar uit studies blijkt dat kleinere porties meer voldoening geven. Het gevolg: je bent tevreden met minder.

5. Je drinkt nog steeds frisdrank

Ook al drink je light varianten, het gaat jouw gewichtsverlies tegen.

6. Eet je wel genoeg?

Wij raden af om jezelf uit te hongeren om calorieën te besparen. De calorieën die je nu bespaart, spaar je dan voor later. Weinig eten verstoort jouw metabolisme (stofwisseling) en het zorgt er ook voor dat je tijdens het avondeten veel meer gaat eten of tussendoor meer (ongezond) gaat snacken.

Enkele andere tips:

7. Plezier hebben is het halve werk

Aangezien stress voor extra kilo’s zorgt (van stress krijg je honger), is het noodzakelijk dat je jezelf tijd geeft om te ontspannen.

8. Slaap je wel genoeg?

Het is belangrijk dat je voldoende slaapt, want je hebt extra energie nodig om je gezondheidsroutine vol te houden. Bovendien ontstaan er door te weinig slaap hormonen die je eetlust stimuleren.

9. Sport nooit met een lege maag

Als je vaak gaat sporten zonder eerst te eten, dan loop je het risico om je calorieën uit spieren in plaats van uit vet te verbranden . Door je lichaam eerst te voeden voorkom je niet alleen het verlies van spieren, maar heb je ook meer energie om jezelf door de workout te loodsen.

10. Je hebt meer nodig dan enkel cardio training

Als je wel de loopband gebruikt, maar nooit een gewicht opheft, dan mis je een belangrijk deel van de fitnesspuzzel. Niet alleen voorkomt het blessures, maar het vergroot ook je spiermassa en versnelt de stofwisseling. Door die versnelde stofwisseling zal je nog calorieën verbranden op het moment dat je niet aan het sporten bent.

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*