Power combinaties

Ilse Velkers/ april 6, 2014/ Blog, Voeding/ 0 comments

Samen sta je sterk is ons motto deze week. De voedingsmiddelen die je hier onder op de afbeelding ziet zijn erg gezond. Maar wanneer je deze combineert kennen ze nog veel meer voordelen. Per combinatie even kort uitgelegd wat deze dan zijn!

Publicatie1

Combinatie 1 : Knoflook en (vette) vis

Naast dat dit samen ook ontzettend lekker smaakt is het ook echt een goede combinatie. Vette vis is gezond vanwege de mineralen zink, ijzer, koper, selenium en iodine. Deze mineralen zorgen samen met de omega 3 olie voor een verlaging van het cholesterol. Knoflook versterkt dit effect.

Combinatie 2 : Pure chocolade en appels

Appels bevatten de stof quercetine (vooral de schil) dit stofje heeft een positief effect op allergieën, werkt cholesterolverlagend en speelt een belangrijke rol bij het beschermen van onze cellen. Samen met de catechines (een anti-oxidant) uit de chocolade zorgen ze voor gezonde aders en dat je cholesterol op peil blijft.

Combinatie 3: Havermout en noten(boter)

Havermout verlaagt je cholesterol, bevat vitamine B1, fosfor en magnesium. De goede koolhydraten van havermout zorgen voor een goede energiehuishouding, en samen met de goede vetten van de noten(boter) die je bloedsuikers goed op peil houden is dit echt een match made in heaven. Ideaal als power-ontbijt lijkt ons.

Combinatie 4: Tomaat en avocado

Ook deze smaken passen al ontzettend goed bij elkaar. Wat tomaat bij de zelfgemaakte guacomole bijvoorbeeld! Tomaten bevatten de stof lycopeen. De goede vetten uit de avocado zorgen ervoor dat de lycopeen 4 keer zo goed kunnen worden opgenomen in je lichaam dan anders. Lycopeen is een stofje dat een grote rol speelt bij het voorkomen van kanker, ontstekingsziekten (zoals Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn) en leeftijd gerelateerde ziektes zoals cataract (oogaandoening). Tevens heeft het een positieve invloed op huidveroudering.

Combinatie 5: Grapefruit en sla

Deze combinatie gaat eigenlijk op voor alle vitamine c-rijke voeding en voeding die veel ijzer bevat. Vitamine c zorgt er namelijk voor dat ijzer veel beter wordt opgenomen in ons lichaam. Dus je kan ook denken aan bijvoorbeeld zwarte bonen en limoen.

Naast deze combinaties zijn er nog veel meer supergezonde combi’s!! Welke kennen jullie al??

 

 

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!