Ohjee, wéér die weekend hoofdpijn…

Ilse Velkers/ januari 24, 2016/ Uncategorized/ 0 comments

Het is druk in de Puur! studio. Zó druk dat mijn agenda vol begint te raken. Zó vol, dat ik weinig me time heb en mijn eigen gezondheid een beetje achterop raakt. Hoe ik dat weet? Dat merk ik! Één van de eerste overduidelijke symptomen waar ik aan merk dat het een beetje too much wordt is mijn inmiddels welbekende hoofdpijn klachten. Dubbel pech is dat ik hier vaak last van heb op mijn vrije dag!

Hoofdpijn vind ik verschrikkelijk. Ik heb het niet dagelijks, maar als ik het heb, ben ik me er enorm bewust van. Alsof je met hoofdpijn volledig wordt uitgeschakeld. Je denken vertroebelt, je kunt niet meer helder kijken. Alles is teveel: beelden, beweging, geuren, aanraking, eten en geluiden. Je kunt weinig tot niks verdragen en wilt je het liefst in je hol terug trekken. Hoofdpijn is een soort pijn die eigenlijk je hele leven plat legt. Ho! Stop! lijkt je lichaam te zeggen. Totale rust! NU!

Totale rust wordt erg lastig, daarvoor is mijn werk véél te leuk! Ik eet gezond en beweeg (mede door mijn werk) natuurlijk regelmatig, maar bewuster omgaan met drukte zodat ik fit blijf tijdens mijn drukke bestaan is natuurlijk wel een optie. Mijn gezondheid is natuurlijk mijn belangrijkste bezit en ik weet:

Fit blijven is de sleutel tot blijvend succes..

Wie heeft het tegenwoordig niet druk? Je maakt lange werk- of schooldagen, hebt ernaast je vaste activiteiten zoals het huishouden, je sociale leven moet worden bijgehouden, je wilt een beetje me- time, en daarnaast moet je nog denken en werken aan je gezondheid.
Mijn hoofdpijn heeft er voor gezorgd dat ik weer even wakker moet worden en NU in actie moet komen. Om voor een effectieve dus blijvende oplossing te kunnen gaan heb ik in het verleden een lijstje gemaakt met punten waar ik me sportief gezien op wilde focussen. Deze heb ik er maar weer eens bij gepakt om mezelf (extra) te motiveren. Als je mijn situatie herkend met jezelf dan heb je wellicht iets aan mijn lijstje met tips:

Ik plan mijn workouts aan het begin van de week in;
Meestal staan onze agenda’s zo vol, dat ze bijna uit elkaar spatten. Daarom is het slim aan het begin van de week momenten in te plannen voor je workouts. Drie keer per week een half uurtje sporten houdt je al fit en gezond. Mocht je het echt zo druk hebben dat je hier echt niet aan toekomt, dan is twaalf minuten per dag ook voldoende. Plan je workouts in na alle grote karweien en verplichtingen, zodat je ontspannen aan je workout kunt beginnen.

Ik ga mijn workouts combineren met mijn werk
Nátuurlijk heb ik het goed voor elkaar. Mijn werkplek is een trainingsstudio. Maar als je dat niet hebt dan zijn er ook andere oplossingen. Een heel makkelijke manier om je werk met je workout te combineren is om lekker te lopen of te fietsen naar je werk. Is je werk daar iets te ver voor, dan kan je lopen of fietsen tot aan een je bus of trein. Een andere nuttige combi- mogelijkheid is om gebruik te maken van je lunchpauze en een wandeling te maken. Dit doe ik zelf ook regelmatig. Het is niet alleen goed om calorieën te verbranden, maar het maakt je hoofd leeg en frist je op, zodat je met nieuwe energie verder kunt werken.

Ik probeer zoveel mogelijk mijn workout te combineren met mijn sociale leven 
Het is natuurlijk ook belangrijk om je sociale contacten te onderhouden en tijd te besteden aan je vrienden/ familie. Ook dit kan je heel makkelijk combineren met je workout. Wat denk je bijvoorbeeld van een keertje lekker te gaan zwemmen met een vriend of vrienden? Of samen te gaan hardlopen. Je kunt er ook aan denken om samen met een vrienden of vriendin een abonnement op de sportschool te nemen. Op deze manier kunnen jullie lekker bijkletsen en ook nog eens elkaar motiveren.

Tot slot combineer ik me- time met mijn workout
Komt die belangrijke voetbalwedstrijd of je levens serie vanavond op tv, maar had je eigenlijk gepland om te sporten? Geen nood, ook dit valt te combineren. Gebruik je me- time nuttig door bijvoorbeeld buikspieren of push- ups voor de televisie te doen. Als je vaak met deze dilemma te maken hebt, kan je erover na denken om een flitsapparaat aan te schaffen. Je kunt denken aan een fiets, een crosstrainer, een stepper of een roeimachine.
Me- time betekent voor mij ook wel eens dat ik mijn sportieve work-out combineer met de sauna of zonnebank. Heerlijk, het lukt me dan echt om alles even los te laten.

Ik zei het daarnet al; mijn gezondheid is voor mij het belangrijkste wat er is. En ik weet dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is om goed voor m’n lichaam te zorgen. Je moet er tenslotte heel je leven mee doen toch? Plan dus je workouts aan het begin van de week in, zodat ze niet onderaan je lijstje staan. Als je een beetje creatief bent, is het ook best makkelijk om je werk, sociale leven of me- time te combineren met je workouts. Maak vrije tijd om te sporten, want ik weet: een fit lichaam maakt je leven stukken leuker. Succes!!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*