Mythe 2: “Van koolhydraten word je dik, dus die kun je als sporter beter niet nemen”

Ilse Velkers/ april 28, 2014/ Blogs/ 0 comments

Iedere sporter sport op zijn koolhydratenvoorraad.
Zou je een sporter geen koolhydraten geven, dan gaat hij over op vetverbranding en dan kun je niet presteren, zeker
niet op topniveau.
Het werkt zo: bij sporten op meer dan 80 procent van je maximale vermogen wil je lichaam vanwege de beschikbare
zuurstof koolhydraten verbranden. Vet verbranden kan alleen als je op een lage intensiteit langdurig sport.

Nu zijn er veel mensen die beweren dat je door minder koolhydraten te nemen, of zelfs te vasten, afvalt en je prestaties verbetert. Best wel logisch dat je dan afvalt want je lichaam gaat immers over op de vetverbranding.
Verhalen over de langere termijn successen van dergelijke diëten lees je zelden, laat staan dat je voldoende energie hebt om plezierig te kunnen sporten en het beste uit jouw training te halen.

Als een sporter wil afvallen, dan is het advies in de eerste plaats een beperking van de vetinname, en zeker niet van de koolhydrateninname.
Een gemiddelde Nederlander krijgt 3 gram koolhydraten/kg lichaamsgewicht binnen, wat mij betreft gaat dat bij een
sporter altijd naar minimaal 5 gram /kg lichaamsgewicht.
Vraag is echter wel welke vorm van koolhydraten je tot je neemt: geraffineerde suiker of pure/ ongeraffineerde suiker..

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*