Muesli repen

Ilse Velkers/ juni 23, 2013/ Recepten, Tussendoortjes/ 4 comments

Je kent het wel, je bent hard aan het werk of aan de studie en rond een uurtje of 16.00u merk je dat je maag rommelt. De verleiding is groot om naar een kant – en – klaar koekje of iets uit de (school)kantine te grijpen.
Hier is de oplossing: Maak je eigen muesli repen met dit recept en neem het gezonde en lekkere tussendoortje mee in de tas.
Deze repen zijn helemaal Puur! en dus onbewerkt.

Tip: maak er meerdere in één keer. Je kunt ze prima in de vriezer doen. ’s morgens stop je ze in de tas en tegen de tijd dat je er aan toe bent kun je er heerlijk van genieten.

Met de ingrediënten van een muesli reep kun je eindelijk variëren. Deze 3 varianten hebben wij geserveerd op onze eerste proeverij op de Hanze Hogeschool en vielen erg in de smaak.

Eet smakelijke, enne laat je even weten wat jij ervan vond?

Granen-zadenrepen

Ingrediënten:
– 130 gram havervlokken
– 60 gram gemengde noten en zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad, chiazaad)
– 75 gram ontpitte dadels
– 2 theelepels geraspte schil van een biologische citroen
– 1 eetlepel kaneel
– 70 gram honing
– 2 eetlepels water
– 2 eetlepels olie

Bereiding
– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Doe de haver, noten, zaden, dadels, citroenschil en kaneel in een blender of hakmachine en hak tot een grove substantie.
– Verwarm ondertussen de honing samen met water en olie in een steelpannetje.
– Voeg dit toe aan je havermengsel en kneed dit tot een kleverige massa.
– Roer door en voeg je havermengsel toe. Roer weer heel goed door, totdat je een kleverige massa krijgt.
– Verdeel dit op bakpapier in een overschaal. Smeer het uit tot het overal ongeveer 1 cm dik is.
– Smeer goed uit, zodat het overal even dik is. Ga voor ongeveer een centimeter dikte.
– Bak ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven totdat het mooi bruin is, maar niet donkerbruin. Het mag nog een klein beetje zacht zijn, het wordt vanzelf hard tijdens het afkoelen.
– Haal uit de oven en maak inkepingen met je mes waar je de plak straks wilt breken.
– Laat de plak helemaal goed afkoelen en breek het dan in repen.

Kokos-chocorepen

Ingrediënten:
– 130 gram havervlokken
– 2 eetlepels geraspte kokos.
– 75 gram ontpitte dadels
– 2 theelepels geraspte schil van een biologische citroen
– 1 eetlepel kaneel
– 70 gram honing
– 2 eetlepels water
– 2 eetlepels kokosolie met geur
– pure chocolade (>70% cacao)

Bereiding:
– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Doe de haver, kocosrasp, citroenschil en kaneel in een blender of hakmachine en hak tot een grove substantie.
– Verwarm ondertussen de honing samen met water en kokosolie in een steelpannetje.
– Voeg dit toe aan je havermengsel en kneed dit tot een kleverige massa.
– Roer door en voeg je havermengsel toe. Roer weer heel goed door, totdat je een kleverige massa krijgt.
– Verdeel dit op bakpapier in een ovenschaal. Smeer het uit tot het overal ongeveer 1 cm dik is.
– Smeer goed uit, zodat het overal even dik is. Ga voor ongeveer een centimeter dikte.
– Bak ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven totdat het mooi bruin is, maar niet donkerbruin. Het mag nog een klein beetje zacht zijn, het wordt vanzelf hard tijdens het afkoelen.
– Haal uit de oven en maak inkepingen met je mes waar je de plak straks wilt breken.
– Laat de plak helemaal goed afkoelen en breek het dan in repen.
– Als de repen helemaal klaar zijn, doop je de uiteinden nog even in gesmolten pure chocolade (>70% cacao) en laat je het stollen terwijl de repen op een bakpapiertje liggen.

Fruitrepen

Ingrediënten:
– 130 gram havervlokken
– 30 gram gemengde noten en zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad, chiazaad)
– 30 gram rozijnen
– 35 gram ontpitte dadels
– 20 gram gedroogde abrikozen
– 20 gram gedroogde cranberry’s
– 2 theelepels geraspte schil van een biologische citroen
– 1 eetlepel kaneel
– 70 gram honing
– 2 eetlepels water
– 2 eetlepels olie

Bereiding:
– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Doe de haver, gemengde zaden, rozijnen, dadels, abrikozen, cramberry’s, citroenschil en kaneel in een blender of hakmachine en hak tot een grove substantie.
– Verwarm ondertussen de honing samen met water en olie in een steelpannetje.
– Voeg dit toe aan je havermengsel en kneed dit tot een kleverige massa.
– Roer door en voeg je havermengsel toe. Roer weer heel goed door, totdat je een kleverige massa krijgt.
– Verdeel dit op bakpapier in een ovenschaal. Smeer het uit tot het overal ongeveer 1 cm dik is.
– Smeer goed uit, zodat het overal even dik is. Ga voor ongeveer een centimeter dikte.
– Bak ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven totdat het mooi bruin is, maar niet donkerbruin. Het mag nog een klein beetje zacht zijn, het wordt vanzelf hard tijdens het afkoelen.
– Haal uit de oven en maak inkepingen met je mes waar je de plak straks wilt breken.
– Laat de plak helemaal goed afkoelen en breek het dan in repen.

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!