Mijn semi-overnight havermout ontbijt

Ilse Velkers/ maart 2, 2014/ Lunch, Ontbijt, Recepten/ 0 comments

Zoals jullie ondertussen wel weten is het heel belangrijk om te ontbijten. Ik deed het eerst zelf ook lang niet altijd. Dat kwam vooral omdat ik er niet van kon genieten. Ik had namelijk altijd haast en maakte  dan als ik wel de tijd kon vinden een saaie belegde boterham. Nu ontbijt ik elke dag  en neem er ook rustig de tijd voor. Lekker kopje thee of koffie erbij en je begint de dag veel beter. Daarnaast vind ik dit ook veel lekker der dan een boterham en heb ik de hele dag meer energie!

Ingrediënten voor mijn go -to ontbijt:
– 3 eetlepels havermout
– een schaaltje yoghurt of kwark
– een beetje amandelmelk (optioneel)
– fruit ( ingevroren of vers) naar keuze
– kaneel naar smaak
– rozijnen
– noten en zaden ( Dit wissel ik altijd af en het is ook maar net wat je in huis hebt. Deze keer heb ik walnoten en een zadenmix van de tuinen met onder andere zonnebloem- en pompoenpitten gebruikt)
– eetlepel lijn- of chiazaad

Instructies:
Een nacht van tevoren doe ik alvast de havermout, rozijnen, lijnzaad en kaneel ( ik gebruik ong. een theelepel) bij de yoghurt of kwark. Doordat de ingrediënten een nacht lang vocht kunnen opnemen uit de yoghurt krijg je een mooie zachte textuur, ook zijn de ingrediënten nu makkelijker verteerbaar en zijn de smaken van de kaneel en rozijnen in het gerecht getrokken. Dit haal ik dus de volgende ochtend zodra ik opsta uit de koelkast, voeg wat fruit toe en maak het af met wat noten, zaden en pitten!

Je kan er ook voor kiezen alles de nacht van tevoren bij elkaar te gooien en tijd te besparen maar persoonlijk vind ik het lekkerder om het fruit vers toe te voegen. Als je bevroren fruit gebruikt raad ik je wel aan dit de nacht ven tevoren toe te voegen, dan ontdooid het ’s nachts mooi. Om nog wat bite te hebben voeg ik ook pas s’ochtends de noten en zaden toe.
Als je het niet zoet genoeg vind kun je natuurlijk nog wat stevia of kokosbloesemsuiker toevoegen. Persoonlijk vind ik het door de rozijnen al zoet genoeg.

Wat is jou favoriete gezonde ontbijt of heb je nog een tip? Laat het weten bij de comments!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!