Krachttraining om af te vallen?

Ilse Velkers/ september 8, 2015/ Blogs/

Als personal trainer ben ik een grote voorstander van de combinatie kracht en cardio training. Krachttraining is niet alleen goed als je bijvoorbeeld sterker, sneller, of belastbaarder wilt worden maar ook als je wilt afvallen. Krachttraining bij afvallen is een methode die nog steeds flink wordt onderschat. De meeste mensen denken namelijk dat je met een duursport, zoals wandelen, hardlopen of fietsen, de beste resultaten kunt halen om vet te verbranden.Toch is gebleken uit onderzoek dat de resultaten van krachttraining veelbelovend zijn. Hieronder heb ik dan ook de belangrijkste voordelen op een rijtje gezet:

– Na een krachttraining blijft je lichaam tot 48 uur lang ongeveer 10% meer calorieën verbranden.
– Je spieren groeien, zodat je steeds meer spiermassa krijgt. Meer spiermassa betekent dat het lichaam steeds meer calorieën verbrandt. Iedere kilo spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieën per dag.
– Krachttraining biedt veel variatie aan oefeningen, zodat het leuk blijft.
– Krachttraining kost minder tijd dan duursport. Eén tot drie keer per week krachttraining, is effectiever dan vier keer per week 3 kwartier hardlopen.
– Spieren zien er strakker en mooier uit dan vet. Je figuur zal er dus beter uitkomen.

Het nadeel is wel dat je tijdens de krachttraining niet zoveel calorieën verbrandt als bijvoorbeeld bij een duursport. Dat betekent dus dat het wel even zal duren, voordat je echt gaat afvallen met krachttraining. De resultaten zullen wel langer stand houden, dan bij een duursport..

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!