Diëten, diëten en nog meer diëten

Ilse Velkers/ februari 22, 2016/ Blog, Voeding/

door Evelien, sporter en gastblogger bij Puur!

“Ik ben in een maand wel 6 kilo afgevallen! Het werkt echt, ik zweer het.”

Je kent ze vast wel. Mensen die een dieet hebben geprobeerd, waverschillende diëten puur natural dietsit leeuwardent zijn afgevallen en er nu bij zweren. Van Sonjabakkeren tot de super foods je hebt tegenwoordig zoveel afval systemen dat je niet eens meer weet waar je moet zoeken. En welke nou bij jou en je doel past, is ook nog maar de vraag. Ik zou het niet weten. Daarom ben ik me eens gaan inlezen in wat voor diëten er vandaag de dag zijn en waar ze precies op gericht zijn. Op gezondheidsnet kwam ik een lijstje tegen met de 5 populairste diëten vandaag de dag.

Het Vastendieet
Bij dit dieet mogen mannen twee dagen in de week maar 600 kilocalorieën per dag en vrouwen maar 500 kilocalorieën per dag. De andere dagen van de week eet je dan normaal. Uit een recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het dieet er niet alleen voor zorgt dat de kilo’s ervan afvliegen, maar ook dat het risico op ziektes als diabetes en hartaandoeningen daal

Cambridge
Bij dit dieet mag je maar 500 kilocalorieën op een dag en dat dan in de vorm van soepen, shakes en repen. Ideaal als je snel een paar kilo’s kwijt wil, maar om het dieet lang te volgen is een hele opgave en ongezond.

Eet de Helft Dieet
Bij dit dieet eet je precies de helft van wat je normaal eet. Dus ook een patatje, een biefstuk, of een moorkop. Ook halveer je het gebruik van alcohol. Je eet de helft minder, maar niet echt gezond.

Het 17-dagendieet
Bij dit dieet eet je 17 dagen koolhydraatarm. In tegenstelling tot andere koolhydraatarme dieetprogramma’s zijn er in dit dieet ook perioden ingelast waarbij koolhydraten in beperkte mate zijn toegestaan. Een groot nadeel van het dieet is dat het erg weinig vezels in de voeding zit. Ook zitten er te weinig vitaminen en mineralen in, met name ijzer, zink, vitamine A en vitamine B1.

Het Oer dieet/Paleodieet
Bij dit dieet eet je zoals onze verre voorouders. Veel groente, veel fruit, mager vlees, eieren, zeewier en noten. Dit dieet is echter voor een deel gebaseerd op aannames. Er zijn namelijk helemaal geen harde bewijzen over hoe een dieet eruit zag in de oertijd.

Dit zijn maar vijf diëten uit de vele die er zijn. Zelf kun je natuurlijk ook altijd nog even googelen als je meer wil weten over één van de diëten.

Misschien dat één van deze diëten werkt voor je, maar zelf ben ik er onlangs achter gekomen dat ik niet op dieet moet. In mijn opzicht is een dieet tijdelijk. Je valt veel af, maar daarna word je aan je lot overgelaten. In mijn geval zou ik weer terug vallen in mijn oude eetgewoonten en dan zou ik binnen no time weer op mijn oude gewicht zitten. Zo krijg je ook het jojo-effect. Wat ik moet doen is waar Ilse me mee helpt. Ik moet mijn eetgewoonten veranderen. Ik moet meer balans en structuur in mijn eetschema hebben. Dit is wat ik nu bij Ilse geleerd heb, maar waar ik ook nog steeds wel moeite mee heb. Het is voor mij soms nog steeds moeilijk om de verleiding van iets “slechts” te weerstaan. Ik heb er op die momenten ook geen controle meer over, maar dat is iets waar ik nu aan werk.

Ik heb niks tegen deze diëten en ik wil het ook niet zwart maken. Denk er gewoon eens over na. Wil je snel wat gewicht kwijt of wil je meer wat voor op de lange termijn? Ilse heeft mij in elk geval heel erg geholpen met dit te ontdekken. Ze kauwt je niet voor wat je moet doen, maar wil via haar kennis jouw hersenen aan het denken zetten om samen de geschikte weg te zoeken.

Tot de volgende keer,

Groetjes Evelien

 

Bron: http://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/de-5-populairste-dieten-van-dit-moment

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!