Balance is key, Ilse Velkers

Veel mensen denken dat gezond eten en bewegen ’alles of niets’ is, maar eigenlijk is de basis van gezond eten en bewegen de juiste balans vinden die voor jou(!) werkt . Die balans is precies de juiste hoeveelheid voeding en beweging die jouw lichaam nodig heeft. Balance is dus key!

Vandaag ben ik weer begonnen met trainen na een heerlijke relax vakantie.
Tijdens mijn vakantie stond ik op een tweesprong; ga ik ondanks de extreme warmte sporten of niet?

Ik herinnerde mezelf aan dat plezier en ontspanning op vakantie mijn hoogste prioriteit heeft én op dat moment het meest waardevol is. Mijn keuze was snel gemaakt; hardlopen in een temperatuur van minimaal 35 graden vind ook ik niet plezierig en is alles behalve ontspannend.

Heb ik nu gefaald? Nee, je kunt een keer niet gaan sporten en dat kan vervelend voelen.  Daarbij, je kunt nooit permanent ‘falen’ in jouw waarde.

Natuurlijk pak ik het eenmaal thuis weer op, want gezondheid vind ik ook belangrijk en dus waardevol. Blijf ik hangen in de vakantie modus, dan faal ik dus wel in mijn waarde!

Een belangrijke vraag die jezelf kunt stellen:

Sport jij en/of ben jij op dieet omdat er een stemmetje is die zegt dat het ‘moet’ of om negatieve gevoelens en gedachten te vermijden?
Of sport/ eet jij omdat je een vitaal leven wilt leiden en goed voor jezelf wilt zorgen (op een plezierige manier)? 


Gedragsverandering doe je niet ‘even’, maar voor de rest van je leven! 
Ik kan jou begeleiden met behulp van de ACT methode. Dit is een gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment). Samen werken we aan blijvende gedragsverandering door jezelf hele concrete vaardigheden aan te leren zodat je veel bewuster gaat leven en zelf grip krijgt op je gedrag en de keuzes die je maakt.