september 27, 2019

Skyr of kwark, wat is nou de beste keuze?

Misschien valt het je tijdens het boodschappen doen al op, maar het assortiment in de supermarkt wordt met het jaar ruimer. De bekende Hollandse producten worden ruimschoots aangevuld met importcreaties uit andere landen en continenten. Maar zijn die geimporteerde producten beter voor ons dan de Nederlandse varianten? In deze blog wordt het zuivelproduct Skyr onder de loep genomen. Is dit een gezondere keuze ten opzichte van ons bekende bakje magere kwark?

Wat is Skyr?

Skyr is een traditioneel zuivelproduct uit IJsland. Het product is daar al honderden jaren bekend, aangezien het werd geïntroduceerd toen de Vikingen nog in Scandinavië heersten. Net als kwark is Skyr een verse kaassoort: de producten ondergaan alleen de eerste stappen van de kaasproductie. De bacteriekolonie waar de melk in het begin mee wordt geïnjecteerd zorgt ervoor dat de eiwitten gaan samenklonteren (schiften), waardoor men gemakkelijk de waterige restanten (wei) kan verwijderen. Het geklonterde restant zal dan uiteindelijk de kwark of skyr worden. Het verschil in de bereiding karakteriseert zich in minimale verschillen, zoals het gebruik van een extra bacteriële kolonie bij de productie en de toevoeging van actieve Skyr tijdens het schiftingsproces om de bacteriën te activeren.

Wat zijn verschillen tussen Skyr en kwark?

Iets dat in de onderstaande tabel al direct opvalt zijn de hoeveelheid eiwitten. Kwark staat enorm bekend om zijn eiwitgehalte, maar Skyr weet dit te overtreffen. Dankzij deze eiwitten en het feit dat er bijna een halve gram vet in zit, maakt het Skyr ook wat calorierijker. Aan de andere kant staan eiwitten bekend om bouwstoffen. Deze zal je alleen als energie gaan gebruiken wanneer je meer eiwitten eet dan dat je nodig hebt (meer dan 30 gram per maaltijd).

Schaaltje (150 g)Energie (kcal)Koolhydraten (g)Waarvan suikers (g)Vetten (g)Verzadigd vet (g)Eiwitten (g)
Magere kwark77660013
Skyr 93660,40,216,5

De conclusie…

Wanneer je wat extra eiwit nodig hebt is Skyr de gezondere keuze. Groepen die baat hebben bij het nemen van extra eiwitten zijn kinderen in de groei, vegetariërs en kracht- en duursporters. Mocht je eiwitinname alsnog voldoende zijn, dan blijft de magere kwark verder ook een mooi product om te gebruiken. Het geeft je in de supermarkt in ieder geval veel meer keus!

Tips voor het gebruik van Skyr:

  • Dankzij een andere voedingswaarde dan kwark is de textuur van Skyr ook net iets anders, het kan namelijk wat droger aanvoelen. Probeer Skyr daarom te combineren met wat vers fruit. Denk bijvoorbeeld aan bosvruchten, banaan of een appel. Je zou hier eventueel ook een smoothie van kunnen maken!
  • Let vooral op bij Skyr waar een smaakje aan is toegevoegd, zoals Skyr met vruchten. In deze producten zijn vaak extra suikers toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat je bakje Skyr onnodig veel calorieën en suikers bevat!