Vetten, je hebt ze nodig!

Ilse Velkers/ maart 31, 2014/ Blog, Voeding/ 0 comments

Het is heel simpel: om af te vallen zal je minder moeten eten en meer moeten bewegen.
Vet bevat met 9 kcal per gram meer energie dan eiwit (4 kcal/gram) en koolhydraten (4 kcal/gram). Vet schrappen is daarom het meest effectief als je jouw energie-inname wilt minderen. Logisch toch?
Vet heeft echt een slechte naam. Hoe vaak hoor je wel niet hoe slecht vet voor ons is?
En wat is het gevolg? Wanneer mensen denken aan vet, is het allereerste wat opkomt: ´dat is ongezond’ of…. ´dit mag ik niet, hier word ik dik van!´

Het tegendeel is waar: vetten zijn onmisbaar om goed te kunnen functioneren. Je lichaam heeft vet nodig om belangrijke vitamines op te nemen. Onder andere vitamine A, D, E en K lossen op in vet en kunnen daarom alleen goed opgenomen worden als je met het eten voldoende vet binnenkrijgt. Ook leveren vetten belangrijke bouwstenen voor onze lichaamscellen. Zonder vetlaag onder de huid zouden ze het de hele dag koud hebben. Vet helpt dus bij de isolatie van het lichaam, zodat we op temperatuur blijven.

Teveel vet is echter niet goed voor je. Vet levert ongeveer 9 calorieën per gram. Dat is behoorlijk veel! Als je teveel vet binnenkrijgt, zal je lichaam dit opslaan: je wordt dikker. Je hebt vet nodig om gezond te blijven, maar dus niet teveel. Ongeveer 80 gram vet per dag is de maximale hoeveelheid die een gemiddelde vrouw binnen mag krijgen, tegenover 100 gram vet per dag voor een man.

Je hebt dus vet nodig. Maar welke dan?

Van verzadigde vetten heb je zo min mogelijk nodig. Deze vetten laten de hoeveelheid slecht cholesterol (LDL) in het bloed stijgen. Dit is niet goed voor de gezondheid omdat teveel LDL in het bloed de kans op hart- en vaatziekten vergroot.
Verzadigde vetten zitten vaak verborgen in voedingsmiddelen zoals volle zuivelproducten en vette vleessoorten. Maar ze zitten ook in roomboter, margarine in een wikkel, koekjes, chocolade en gebak.

In bijvoorbeeld oliën (lijnzaadolie, zonnebloemolie, sesamolie), vette vis (haring, makreel, zalm en paling bevatten echter de meeste onverzadigde vetzuren), zaden en noten zitten vooral onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten heb je wel nodig, ze zijn essentieel.
Dat betekent dat je lichaam ze niet zelf kan maken.
Bovendien breekt de goede cholesterol (HDL) uit onverzadigde vetten de slechte cholesterol (LDL) uit verzadigde vetten af en verlaagt daarmee het cholesterolgehalte in het bloed.

DUS:

Die ongezonde, onnatuurlijke vetten die geraffineerd zijn en overal bij worden gestopt, die moet je vermijden. Het zelfde verhaal als alle andere voedingsproducten die geraffineerd zijn en niet natuurlijk dus.
Natuurlijke producten met vet kun je gerust nemen, bij voorkeur met onverzadigde vetten. Gewoon de hoeveelheden zoals ´normaal´ is. Wat is normaal? Je groenten wokken in wat/ voldoende olijfolie (ongeraffineerd, uiteraard) is normaal. Een glas olijfolie drinken is niet normaal. Dus…

Ps. Producten die vetvrij gemaakt worden (light producten), krijgen vaak een nieuw ingrediënt die ook geheel vetvrij is: geraffineerde suiker! Wel vetvrij, de lever zal het overschot aan suiker (glucose) dan wel verwerken in vet..

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*