Trainen met mijn nieuwste trainingsgadget: Marcy Crossfit Trainingsset, 8 oefeningen

Ilse Velkers/ december 6, 2015/ Blog, Blogs/

 

Ik heb een nieuwe trainingsgadget; de Marcy Crossfit Trainingsset.
DSC_6358Voor wie hem nog niet kent: De suspension trainer  -zoals te zien is op de foto’s hieronder- is een fitnesstool met twee handvaten waarbij je het met je eigen lichaamsgewicht opneemt tegen de zwaartekracht.

Met behulp van het eigen lichaamsgewicht en de zwaartekracht zijn talloze oefeningen mogelijk die het hele lichaam uitdagen en prikkelen. Het voordeel van deze training is dat niet alleen de spieren getraind worden waar het accent op gelegd wordt, maar vooral ook de core (de kern van je lichaam) getraind wordt.  Doordat de touwen alle kanten op kunnen bewegen tijdens het doen van de oefeningen, moet je alle spieren van het lichaam aanspannen om je balans te kunnen houden. Hierdoor train je niet één spiergroep tegelijk (zoals bij veel normale fitnessapparaten), maar dwing je veel verschillende spiergroepen om samen te werken om het lichaam in balans te houden. Super effectief dus!

Trainen met de Marcy Trainingsset is ook super handig..
Je traint niet alleen op je eigen manier (kan er mega veel oefeningen mee doen) maar het kan ook op de locatie waar ik maar wil! Deze crossfit suspension trainer maak je met een speciaal multifunctioneel ankerkoord vast aan een vast punt. Een boom, een balk, een lantaarnpaal, het maakt niet uit. De enige voorwaarde is dat dit punt stevig moet zijn. Je kunt de crossfit trainer gemakkelijk langer of korter maken door de handgrepen met een kliksysteem aan een andere ring van het hoofdkoord te bevestigen. Net als de voetlussen en olympische ringen. Dat betekent dat je ring oefeningen kunt doen, maar ook hangende oefeningen. Er zit zelfs een katrol bij waarmee je bewegende suspension oefeningen uit kunt voeren.
Zo kan ik ‘m gebruiken tijdens de trainingssessies in mijn trainingsstudio, maar kan ik ‘m dus ook meenemen naar buiten of naar huis! Ideaal dus!

8 belangrijke basisoefeningen
Genoeg over hoe geweldig ik deze gadget vind, op naar de oefeningen! Je kunt met dit trainingskoord ontzettend veel verschillende oefeningen uitvoeren. Deze heb ik de afgelopen weken al regelmatig toegepast tijdens mijn personal trainingssessies.
Ik begin vandaag met wat ‘basis’ oefeningen. Dit zijn niet  alleen goede oefeningen om mee te beginnen, maar ook belangrijk om te onderhouden.
DSC_6369_Snapseed

1. We beginnen met een pushup. Deze kun je zo licht of zwaar maken als je zelf wilt. Hoe meer je lichaam horizontaal is bij de starthouding, hoe zwaarder het is. Houd je handen breder dan je schouders en je lichaam als een plank. Zak door je ellebogen en duw jezelf weer terug. Houd je rug recht en je buik aangespannen. Met deze oefening train je vooral de borst en de triceps, maar door de instabiliteit nog veel meer spieren in je lichaam.

DSC_6360_Snapseed_Snapseed

 


2.
Vervolgens een oefening voor de spieren van je boven rug. Pak de handvatten van de suspension trainer vast, wederom hoe horizontaler jouw starthouding hoe zwaarder de oefening. Houd je lichaam recht, span je buik en trek je lichaam richting de handvatten door de armen te buigen. Houd het koord op spanning en laat jezelf weer langzaam terug zakken.DSC_6394_Snapseed


3.
Een extra optie op deze oefeningen is het trainen met de ringen. Je kunt de katrol met ringen koppelen aan het trainingskoord.  Ook bij deze oefeningen moet je je buikspieren aanspannen. Het is de bedoeling dat je heupen recht naar voren blijven staan en dat je enkel draait met je bovenlichaam. Zelf vind ik deze oefening ook erg lekker om mijn rug/schouderbladen soepel te maken. Het is dus een aanrader als jij ook last hebt van een vastzittende (boven)rug!

DSC_6386_Snapseed
4. De volgende oefening is een squat. De Squat is een belangrijke oefening voor je beenspieren DSC_6388_Snapseeden bilspieren en dus bij uitstek de oefening om mooie, gespierde benen te krijgen.
Je gebruikt het trainingskoord hierbij als steun. Zorg dat je voeten op heupbreedte staan en zak door je knieën met je billen naar achteren. Let op dat je knieën niet voorbij je tenen komen en houd je buik goed aangespannen door rechtop te blijven staan.

5. Een optie hierop is de ‘one leg squat’. Sta op één been en zak door je knie met je billen naar achteren. Verder gelden dan dezelfde aanwijzingen als de squat op twee benen.

6.Tot slot een oefening voor de buikspieren. Vanuit de ‘plankhouding’ met je enkels in de suspension trainer kun je ook veel effectieve oefeningen doen. Het is al heel knap als je enige tijd (bijv. 30 seconden) kunt blijven staan in de plank houding.

7. Vanuit deze houding kun je ook je knieën richting je borst trekken. Zorg ervoor dat je rug nooit hol wordt, als je terug gaan naar de plankhouding. Houd je buik aangespannen.

8. Een derde oefening vanuit de plankhouding, is de mountainclimber. Hierbij komt iets meer het accent op de schuine buikspieren te liggen. Trek om en om een knie richting je borst. Houd je lichaam zo stabiel (dus recht) mogelijk.

abss

Tot zo ver mijn ervaringen met de Marcy Crossfit Trainingsset. Het is denk ik wel duidelijk dat ik fan ben! De suspension trainer is praktisch en effectief! In vrijwel iedere training doe ik wel een aantal oefeningen met deze trainingsgadget.
Tip: Probeer het aantal herhalen dat je doet, telkens een beetje op te bouwen. Of maak de oefeningen zwaarder door met meer (lichaams)gewicht in het trainingskoord te “hangen”.

Ook iets voor jou? 
FItnessFitNatuurlijk heb ik er één hangen in mijn trainingsstudio. Wil je het een keertje uitproberen? Neem dan contact op! Je kunt ‘m ook voor thuis bestellen bij de Fitness Fit Webshop.

 

 

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!