Suikerverslaving

Ilse Velkers/ mei 2, 2016/ Blog, Life/

Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar. We bewegen weinig en eten vaak ongezond. Dikke mensen lopen meer risico op kanker en op hart- en vaatziekten. Diabetes wordt een epidemie. Het is de keiharde waarheid.

Ik zat zojuist te luisteren naar het programma Kassa waar Martijn Katan (hoogleraar in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam) aan het woord was over voedingsmythes.
“Suikers zijn deels verantwoordelijk voor de huidige vetzucht,” aldus Katan. Maar een suikerverslaving zou niet bestaan. Nou, daar wil ik wel even wat over kwijt…
Vooropgesteld ook ik ben er (uit ervaring)  ook wel achter dat men niet uitsluitend dik wordt vet eten, maar dat in de meeste gevallen juist suiker de belangrijkere oorzaak is.

Maar suikerverslaving…  Het bestaat (lees: blog Evelien) en het is een bijzonder probleem. Suikerverslaving is in mijn ogen door de gezondheidsrisico’s net zo gevaarlijk en serieus als andere vormen van verslaving, zoals alcohol, sigaretten en zelfs bepaalde drugs. De voedselindustrie weet ons telkens weer te verleiden om suiker te eten. Hoe doen ze dat toch? Waarom eten we zoveel suiker terwijl we weten dat het slecht voor ons is?

Politici en wetenschappers zoeken ook naar een oplossing om het tij te keren. Achter de schermen in Den Haag en Brussel woedt daarover zelfs een strijd met de voedselfabrikanten. Het gaat om grote belangen. Want suiker is niet alleen lekker, maar ook een miljardenbusiness.
Vanwege het grote probleem verbaast het mij eigenlijk dat er zo weinig goede informatie en efficiënte oplossingen beschikbaar zijn om van je suikerverslaving af te komen.
In dit artikel leg ik je uit wat suikerverslaving is, ontdek jij of je een suikerverslaving hebt en hoe je er snel en efficiënt vanaf kunt komen.

Een suikerverslaving
Verslaafd zijn aan suiker klinkt misschien wat extreem maar het is de waarheid. Veel mensen die zich in mijn praktijk melden geeft aan het (zeer) vervelend of zelfs onmogelijk te vinden om te stoppen met het eten van suiker. Je kunt het zo gek niet bedenken of deze mensen hebben alles al geprobeerd om af te vallen. Zij zijn ervaringsdeskundigen als het aankomt op diëten en zijn er dus achter gekomen dan suikers keer op keer de boosdoener zijn voor een blijvend succes.
Er is dus meer nodig dan enkel een “eetschema”!

Veel mensen geven aan het eten van suiker heel fijn te vinden omdat het een gevoel van plezier en comfort geeft. Het probleem is alleen dat suiker (erg) schadelijk is voor je gezondheid. Het maakt afvallen lastig en het zorgt voor overgewicht, diabetes, overtollig buik vet en vele andere chronische ziektes en gezondheidskwaaltjes.

Heb jij een suikerverslaving?
Als je één van de onderstaande vijf symptomen herkent bij jezelf bestaat de kans dat je een suikerverslaving hebt.

  1. Je hebt soms een sterke behoefte om te eten, ook al heb je eigenlijk geen honger.
  2. Je vind het moeilijk om van een bepaald product minder te eten.
  3. Je voelt je moe en futloos als je teveel gegeten hebt.
  4. Je weet dat je eigenlijk anders (gezonder) moet eten, maar toch lukt het je maar niet.
  5. Je eet om negatieve emoties te onderdrukken of om je op je gemak te voelen.

Als je één van deze symptomen bij jezelf merkt is het tijd om er wat aan te doen.
Hieronder volgt stap 1 om van je suikerverslaving af te komen. Stap 1 gaat je helpen om van je fysieke verslaving af te komen.

Stap 1: kennis vergaren over gezonde (en lekkere) alternatieven voor suiker
“Als je wilt afkicken van suiker, eet dan gewoon geen suiker meer”, dat advies heb je waarschijnlijk wel eens gekregen. Logisch toch? Op zich een heel mooi streven , echter het is makkelijk gezegd dan gedaan.

Ik ben van mening dat het nodig is om het wat grondiger aan te pakken. De truc achter de gezonde en lekkere alternatieven is om die suikertrek in je lichaam te stillen (en dus toch dat voldane gevoel te hebben) maar dan wel op een gezonde manier. Heb je zin in suiker? zorg dat je altijd een gezond alternatief bij de hand hebt.
Allereerst is het belangrijk dat je precies weet in welke producten suiker zit en in welke niet. Dat je precies weet welke producten je kan eten en welke niet. Ik kan je hierbij helpen als jouw persoonlijke . Ik kan een bijdrage geven aan het verbreden van jouw kennis over gezonde voeding. Aanvullend heb ik onder andere een pure “groene lijst” ontwikkeld met (pure) producten die weinig suikers bevatten.

Stap 2: Ken jezelf
Sommige mensen komen -net als bij stoppen met roken- het beste van een verslaving af door in 1x radicaal te stoppen. Anderen kunnen beter geleidelijk afbouwen. Welke aanpak spreek jou het meeste aan? Wees eerlijk tegen jezelf over je eigen mogelijkheden en beslis nu welke aanpak je gaat volgen.

Kies je de geleidelijke weg? Maak dan een plan op papier hoe je elke week iets minder suiker eet. Schrijf een realistisch, maar gedetailleerd plan en hou je daaraan.
Kies je voor de radicale weg? Schrijf dan voor jezelf op welke zoetigheden je nooit meer eet, en welke nog wel. Schrijf ook dan precies op hoeveel van wat.
Als je je plannen opschrijft is de kans van slagen tientallen malen groter, dus neem deze moeite.

UPDATE Stap 3: Werk aan je mindset!

Alle veranderingen beginnen in je gedachten (bewustwording). Wat kan helpen is dat je elke dag even stilstaat bij de enorme schade die suiker aanricht in je lichaam. Richt je gedachten naar binnen, naar je hart en je bloedvaten en bedenk hoe zwaar je organen het hebben met het wegwerken van die bergen suiker…

Bedenk hoe moe en futloos je ervan wordt…. Bedenk welke ziektes je over jezelf afroept. Wil je opzettelijk moe en dik zijn? Wil je opzettelijk jezelf vergiftigen en de kans op ernstige ziektes vergroten? Is het volgende koekje of snoepje echt al die ellende waard?

In mijn volgende blog beschrijf ik stap 3 en daaropvolgend stap 4 om van je suikerverslaving af te komen. Stap 2 en 3 zijn er om af te rekenen met de emotionele suikerverslaving.
Bij stap 4 is het tijd om echt in actie te komen.

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!