Spierpijn is allesbehalve fijn, maar wat kun je er (naast bewegen!) tegen doen?

Ilse Velkers/ juli 25, 2016/ Blog, Life/

 

“Chill, amper spierpijn!” is wat ik gisteren ochtend nog dacht.

Maar toen brak vanmorgen dag nummer twee aan. Naar de wc gaan voelt als mission impossible en de trap oplopen is je nieuwe bootcamp. Au! Waarom doet dag nummer twee zoveel pijn? Er bestaan twee soorten spierpijn.

Vroege spierpijn
Deze spierpijn wordt veroorzaakt door verzuring in de spieren: het melkzuur dat ontstaat bij een lange inspanning prikkelt de zenuw in de spier, waardoor je direct spierpijn krijgt. Maar deze zogenaamde ‘vroege spierpijn’ is binnen een paar uur weer over. En dan…

Late spierpijn
Deze komt pas 12 uur na het sporten op. De oorzaak hiervan zijn kleine scheurtjes die door de inspanning ontstaan in het bindweefsel van de gebruikte spieren. Vooral de ontstekingsreactie, nodig voor het herstel, doet pijn.

Spierpijn is toch fijn?
Alhoewel het niet het allerlekkerste gevoel op de wereld is, vindt 52 procent van de mensen het wel prettig. Ze zien het als een bewijs dat ze hun best hebben gedaan. 43 procent van de sporters schrikt niet van een beetje spierpijn en sport gewoon door.
Spierpijn is een teken dat je je spieren te zwaar hebt belast. Om hier zo min mogelijk last van te hebben is het beter dat je zorgvuldig traint en een goede cooling down doet om de ergste spierpijn te voorkomen. Even lekker de gebruikte spieren rekken en strekken. Verdeel je training dus over de week en train steeds een andere spiergroep zodat je lichaam op een goede manier kan herstellen.

Voeding als medicijn.

Gelukkig hoef je niet automatisch te grijpen naar ontstekingsremmers en pijnstillers, je kan de klachten namelijk ook aanpakken door het eten van kersen, blauwe bessen en granaatappels. !
In verschillende wetenschappelijke onderzoeken werd al gezocht naar het verband tussen spierpijn en voedingsstoffen met een genezende werking. Deze drie wondervruchten zouden helpen, ik ga je uitleggen hoe dat komt.

Blauwe bessenblauwe bessen spierpijn puur is the new natural dietist personal trainer leeuwarden
Een recente studie uit Nieuw-Zeeland stelt dat de antioxidanten in blauwe bessen vermoeide spieren oppeppen door het aanpakken van het teveel aan vrije radicalen die ontstaan tijdens fysieke inspanning. Bovendien helpen deze bessen ook bij het boosten van concentratie en het verlagen van de bloeddruk. Blauwe bessen kan je op heel veel manieren opnemen in je eetpatroon: puur natuur als tussendoortje, verwerkt in een heerlijke smoothie, in een kom musli met magere melk en je kan natuurlijk ook altijd het sap drinken.

Kersen
Britse onderzoekers hebben sinds kort ontdekt dat het drinken van geconcentreerd kersensap effectief is bij het verhelpen van spierpijn na een workout. Proefpersonen dronken gedurende tien dagen twee keer per dag een glaasje van dit sap en kregen een intensieve weerstandstraining voor de benen. In tegenstelling tot de doelgroep die het kersensap niet dronk, herstelden zij veel sneller van de effecten van de training. Kersen hebben namelijk ontstekingsremmende eigenschappen en bevatten daarnaast ook veel antioxidanten.

Granaatappels
Diezelfde vlieger gaat op voor granaatappels. Het zijn net als blauwe bessen en kersen natuurlijke ‘NSAID’s’ (ontstekkingsremmende medicatie zonder steroïden), jullie ongetwijfeld beter bekend als ibuprofen en aspirine. Alleen is het in dit geval dan puur natuur. Ook granaatappels hebben dus de kracht om spierschade door fysieke inspanningen aan te pakken. Uiteraard geldt dit dan ook voor druiven, acaibessen en veenbessen.

Volgende keer dat je last hebt van spierpijn, grijp dan niet meteen naar het medicijnenkistje, raadpleeg liever de fruitmand!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!