Smoothie van de week: 10 november t/m 16 november bij LTWC

Ilse Velkers/ november 11, 2014/ Smoothie van de week/ 0 comments

Gemak dient de mens.

Om eerlijk te zijn is dit ook de reden waarom ik ooit ben begonnen met het drinken van smoothies. Als diëtiste krijg ik natuurlijk ook de ontwikkelingen mee over “de groene smoothie” hype. De gezondheidsvoordelen hoef je niet lang over te discussiëren:

Groene smoothies geven energie. Niets geeft je zoveel vitaliteit, en dus energie, als vers, voedsel zoals groente en fruit;
• de groente houdt je lichaam basisch. Het is voor een goede gezondheid en preventie van ziekten noodzakelijk om de pH waarde van je bloed licht basisch te houden.
Een pH waarde van 7.35 tot 7.45 is ideaal (je kunt je pH waarde testen door daarvoor strips te bestellen);
• het geeft mijn lichaam (en darmen) de vezels die het nodig heeft voor een goed functioneren. Het voedingspatroon van de meeste mensen bevat te weinig vezels waardoor we meer trek krijgen, met als resultaat dat we neigen de verkeerde dingen te eten;
• het voorziet mijn lichaam van de noodzakelijke vitamines en mineralen. Eén van de redenen waarom ons lichaam zuur wordt (in plaats van basisch blijft) is door een tekort aan mineralen. Dit tekort leidt tot een verminderde enzym functie, met afbraak van de gezondheid van lichaamscellen als gevolg. Organen en klieren komen vervolgens onder druk te staan. Deze druk kan ons lichaam voor een tijd aan, maar niet voor altijd. Wanneer er een ‘griep virus’ overwaait, dan is de druk te groot voor je lichaam (het griepvirus is dan net de druppel die de emmer doet overlopen) en wordt je ziek.

Wanneer je een goede mix en balans samenstelt van ingrediënten, proef je nauwelijks dat er groenten in zit.

Ik ben daarom begonnen met iets meer fruit en een beetje groente. Dit smaakte goed en nu voeg ik steeds vaker groente toe. Een bijzondere werking van groene smoothies is namelijk dat je lichaam echt gaat vragen naar meer groen. Je gaat als het ware snakken naar je groene smoothie en gaat intuïtief meer groen toevoegen..

Ingrediënten:

• 2 Mango’s
• 75 gram andijvie
• Water naar behoefte

Tip: Omdat andijvie een beetje zurige nasmaak heeft, heb ik er iets zoets aan toegevoegd. Een zoetere vrucht
dan een rijpe mango is er volgens mij niet dus dit was de perfecte combinatie!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*