Pindakaas

Ilse Velkers/ maart 12, 2014/ Lunch, Ontbijt, Recepten/ 0 comments

Ik kom er maar gewoon voor uit:

ik heb eigenlijk al heel lang een zwak voor pindakaas.
Eigenlijk niet eens zo zeer vanwege de goede eigenschappen in de pinda(kaas), maar vooral vanwege de smaak en het gemak om op je brood te smeren!
Sinds ik met mijn afstudeerstage bezig ben als diëtiste heb ik mij voorgenomen om wekelijks een product te maken voor op mijn (ook zelfgemaakte) boterham. Ik ben maar begonnen met de pindakaas, want ondanks dat ik het toch regelmatig op mijn brood smeer is het natuurlijk eigenlijk wel een schande dat ik het nog nooit zelf gemaakt heb.
Er wordt bovendien steeds meer suiker (fructose(stroop), dextrose, glucose(stroop) e.a.) en zoetstof (aspartaam, acesulfaam K, sucralose e.a.) aan pindakaas toegevoegd.
Totaal onnodig en ongezond!

Pinda(kaas) is gezond!

Voor ik je ga vertellen hoe ik dit gemaakt heb wil ik je nog wel even wijzen op de gezonde eigenschappen van de pinda:

  • Pindakaas staat namelijk bij veel mensen nog steeds bekend als vetrijk en dus slecht voor afvallen, dieet en gezondheid. Niks is minder waar… De onverzadigde vetten in pindakaas zorgen er niet voor dat je meer lichaamsvet opbouwt. Ze zorgen er juist voor dat je lichaam meer (gemakkelijker/efficiënter) vet verbrandt.
  • Pindakaas bevat normaal gesproken 40 tot 45 procent vet. Het vet in standaard pindakaas kent de volgende verhouding: De enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren zijn erg gezond (zo’n 8/10e deel van de 40/45% zit er in de pinda). Ook met de verzadigde vetzuren (2/10e van de 40/45% zit er in de pinda) is niks mis, zolang je niet dagelijks meerdere potten pindakaas leeg eet. De vetten in pindakaas helpen je lichamelijk gezond te blijven!
  • Als je een boterham met pindakaas eet heb je al gauw zo’n 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine E gegeten. Vitamine E is belangrijk voor de opbouw & bescherming van spieren, stofwisseling (spijsvertering, vetverbranding e.a.) en het immuunsysteem (bescherming van cellen tegen indringers).

.

Het recept

Ik kan alleen maar zeggen… had ik dit maar eerder gemaakt!
Het resultaat mag er echt zijn (hele pure smaak uiteraard) en het is echt zo makkelijk dat je het bijna niet zou geloven.
Met 250gram ongezouten pinda’s en een theelepel kaneel in de keukenmachine heb je een hele pure pinda kaas die nog smeuïg is ook! Ongelofelijk toch??
Hoe langer je de keukenmachine zijn werk laat doen, hoe meer het een kleverige massa wordt!

Succes!!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!