Pas op met suiker

Ilse Velkers/ juli 8, 2014/ Blog, Voeding/ 1 comments

Geraffineerde suiker is de suiker zoals wij die kennen. Ook al hebben we soms illusies dat basterdsuiker, rietsuiker, dextrose of fructose beter is voor ons, deze soorten zijn echter net zo geraffineerd als de gewone kristalsuiker (scheelt hooguit een paar procent). Die vallen dus ook onder geraffineerde suiker.

Het werkt zo:
Om suiker te verteren heeft het lichaam stoffen nodig die daarbij helpen, zoals vezels, vitaminen en mineralen. Bij geraffineerde suiker kan je lichaam deze stoffen niet vinden, omdat die tijdens de bewerking van suiker verwijderd zijn. Je lichaam kan dus niets met die suiker. Als gevolg daarvan haalt je lichaam deze vitaminen en mineralen uit je gezonde cellen, om de geraffineerde suiker toch te kunnen verwerken.
Gevolg: In het geval van geraffineerde suiker worden er, zoals gezegd, bruikbare vitaminen en mineralen verspild om de suiker te kunnen verwerken. Zo draagt suiker bij aan een vitaminetekort. Ook zorgt suiker ervoor dat, vanwege de afwezigheid van vezels, de bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Dit staat beter bekend als de after dinner dip of de extreme moeheid na het eten van bijvoorbeeld zoetigheid.

Interessant is ook wel dat suiker steeds meer gelinkt wordt aan de welvaartsziektes van tegenwoordig. Ook de gewone kleine kwaaltjes, zoals hoofdpijn, migraine, eczeem, astma, oververmoeidheid, stress, slapeloosheid, darmproblemen, allergieën, en jawel: obesitas. Maar ook de zwaardere jongens zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker hebben een relatie met suiker.

‘Bijna iedereen houdt wel van iets zoets van tijd tot tijd’

Ons advies is dan ook om te minderen met geraffineerde suiker, probeer dit zoveel mogeloijk te vermijden.
Bijna iedereen houdt wel van iets zoets van tijd tot tijd. Kan je het echt niet laten kies dan voor ongeraffineerde suiker, een suiker in zijn natuurlijke vorm die nog niet ‘schoongemaakt’ is in de fabriek.
Voorbeelden hiervan zijn:

  • Agave. Het is 25% zoeter dan suiker waardoor je minder nodig hebt in een recept. Er is momenteel veel controverse over agave en de manier waarop het gewonnen wordt. Hierdoor zou het alsnog een sterk bewerkt product zijn en daardoor niet veel beter af dan reguliere suiker. Anderen zeggen dat een donkere en biologische agavenectar (-siroop) beter geschikt is, omdat dat een teken is van minder hevige bewerking.
  • Rijststroop. Het is 50% minder zoet dan suiker en heeft een milde, caramelachtige smaak. Je kan er heel goed mee koken, bakken en marineren. Check voordat je een pot aanschaft wel het label om er zeker van te zijn dat het puur rijststroop is en niet een combinatie met maisstroop of glucosestroop.
  • Riersuiker . Er zijn verschillende rauwe (onverhitte) rietsuikers te krijgen. Denk aan oerzoet (sucanat) en rapadura. De laatste heeft een wat fijnere structuur. Deze rietsuikers zijn online of bij natuurvoedingswinkels te krijgen.
  • Dadelstroop is een gezond zoetmiddel gemaakt van gedroogde, gemalen dadels. Sommige merken voegen havermeel toe om het beter te laten ‘lopen’. Anderen voegen olie toe zodat het wat zachter van structuur wordt. Dadelstroop is rijk aan ijzer, kalium en vitaminen en de hoge hoeveelheid vezels zorgt voor een betere opname in het lichaam. Dadelstroop verbrandt snel, dus als je het wilt gebruiken om mee te bakken, adviseer ik de oven niet hoger te zetten dan 180 graden.
  • Diksap is ingekookt vruchtensap. Ideaal als vervanger voor limonade voor kinderen en om ijsjes mee te maken. Vanwege de duidelijke fruitsmaak, werkt dit het beste in fruitgebak. Kies wel altijd voor biologische diksap vanwege de pesticiden die op regulier fruit gebruikt worden.
  • Honing is een ieder zeer wel bekend. Maar de meeste honing die in de supermarkt te verkrijgen is, is machinaal verwijderd uit de honingraat en daarbij komt hitte vrij. Deze hitte doodt enzymen en mineralen die van nature in honing voorkomen en die het juist zo voedzaam maken. Kies daarom voor koud geslingerde honing. Honing is zoeter dan reguliere suiker, maar verliest veel van zijn zoetkracht tijdens het bakken.
  • Ahornsiroop is het ingekookte sap van ahornbomen. Er zijn verschillende gradaties in ahornsiroop. A is de aanduiding voor sap dat vroeg in het voorjaar is gewonnen. De smaak en kleur zijn licht. B is al een stuk donkerder en C wordt pas in het najaar gewonnen en bevat daarom veel mineralen en is krachtiger, haast medicinaal van smaak. Je kan er heel goed mee bakken en is erg lekker over pannenkoeken.
  • Melasse is het bijproduct van het raffineren van rietsuiker. De smaak is zoutig vanwege de mineralen en het is voornamelijk als stroop te verkrijgen bij natuurvoedingswinkels. Vanwege de typische smaak is het erg geschikt in kruidige baksels.
  • Palmsuiker is een suiker die oorspronkelijk werd gewonnen uit het sap van de arengpalm en de dadelpalm, dat uit de afgehakte plaatsen van de bloeiwijzen lekt. Palmsuiker is wat minder zoet dan gewone kristalsuiker en heeft een karamelachtige bijsmaak.
  • Kokosbloesemsuiker wordt gemaakt van de nectar van kokosbloesems. Kokosbloesemsuiker heeft een lage glycemische index wat betekent dat het je bloedsuikerspiegel redelijk met rust laat. Leuk weetje: Kokosbloesemsuiker is uitgeroepen tot de meest duurzame suiker. Kokosbloesemsuiker is iets minder zoet dan reguliere suiker, maar door de bijzondere smaak kun je met minder toe in een gerecht.
  • Stevia is de algemene benaming voor verschillende producten die van de steviaplant gemaakt worden. De beste en meest pure vorm zijn de gedroogde blaadjes. Deze blaadjes zin 30 keer zoeter dan suiker en zijn daarom lastig te doseren. Daar staat tegenover dat onderzoeken tot nu toe laten zien dat stevia de bloedsuikerspiegel met rust laat, oftewel geen schommelingen en is daarom het beste geschikt voor mensen met diabetes. Andere vormen zijn druppels, poeder en tabletjes. Deze vormen zijn sterk bewerkt en kunnen vele toevoegingen bevatten die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Beter is het om voor de groene blaadjes te kiezen. Zoet hiermee bijvoorbeeld je thee of koffie, smoothies en fruitmoes.

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

1 Comment

  1. Pingback: Medisch dossier | Focus on my Health

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*