Mythe 5: “een sporter hoeft geen extra supplementen te nemen”

Ilse Velkers/ mei 1, 2014/ Blogs/ 1 comments

Dit is niet waar, want we weten van een aantal supplementen dat ze een positieve werking hebben
op de prestatie, ook hier weer afhankelijk van het type sport en het type persoon dat je bent.

Creatine, cafeïne en bietensap

Van bijvoorbeeld de supplementen creatine, cafeïne en bietensap weten we inmiddels dat ze werken. Dit hebben al meerdere wetenschappelijke onderzoeken bevestigd. Vooral de positieve werking van creatine is wetenschappelijk breed onderbouwd: het geeft bijvoorbeeld krachtsporters extra spiermassa.
De kennis over bietensap is van wat recentere datum. Bietensap is vaak beschikbaar als concentraat, ingedikt als sapje. Het nitraat uit bietensape wordt door je lichaam in nitriet omgezet en dat heeft een positieve werking, namelijk een efficiënter zuurstofgebruik. Anders gezegd, met dezelfde hoeveelheid zuurstof kun je net iets meer
kracht en vermogen leveren. Kortom, sporters kunnen daardoor nét even iets meer. Dus als je geen voedingssupplementen gebruikt, laat je een deel van je mogelijke prestatieverbetering liggen.

Suppletie is de finishing touch

Neemt niet weg dat wij vinden dat de focus soms te veel op suppletie wordt gelegd. Er wordt naar onze mening door sporters te veel waarde gehecht aan supplementen. Sporters moeten zich realiseren dat het prestatie-effect van voeding en vocht veel groter is dan dat van supplementen. De grootste winst is te halen uit je basisvoeding en je voeding bij inspanning.
Suppletie is daarbij de finishing touch, de kers op de taart. Het is dus onverstandig, zeker voor een topsporter, om geen supplementen te gebruiken, maar het is nog veel onverstandiger om je basisvoeding en sportvoeding niet grondig te bekijken en aan te passen!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

1 Comment

  1. Verrassend die positieve werking van bietensap voor sport prestaties, nooit verwacht. Misschien maar eens die Gatorade vervangen voor een bietensapje!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*