Mythe 3: “Sporters moeten vooral veel eiwitten gebruiken”

Ilse Velkers/ april 29, 2014/ Blogs/ 0 comments

Deze mythe ligt een beetje genuanceerd, want inderdaad heeft een sporter wel wat extra eiwitten
nodig. Het is alleen wel zo dat de gemiddelde eiwitinname van Nederlanders al hoger ligt dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van 0,8gram/kg lichaamsgewicht. Dit heeft met name te maken met de hoeveelheid melk/ zuivelproducten die wij nuttigen, welke meer is dan in andere landen..

De richtlijnen voor een sporter liggen tussen de 1,2 gram en 1,7 gram eiwitten/kg lichaamsgewicht. Daarbij moet je onderscheid maken tussen krachtsporters en duursporters.
De eerste groep heeft (gemiddeld gezien) wat meer nodig (tussen de 1,5 en 1,7 gram/kg lichaamsgewicht) dan de tweede (tussen de 1,2 en 1,5 gram/kg lichaamsgewicht).

Om sporters op dat niveau te krijgen is dus niet zo lastig. De gemiddelde sporter zit qua eiwit inname al op dat niveau. Als uit jouw voedingsdagboek blijkt dat je toch extra nodig hebt, dan kan een groter stuk vlees(vervanger) of wat vaker hartig beleg (zoals kaas en vleeswaren) of een extra zuivelproduct al goed helpen.

Ter info:
Extra eiwitten leiden tot extra spiermassa. Daar zit nog een volgend misverstand aan vast, namelijk dat vooral krachtsporters soms denken dat ze én kunnen afvallen én extra spiermassa kunnen kweken.
Maar extra spiermassa krijgen kan alleen als je ook meer energie binnenkrijgt. Afvallen en spiermassa kweken staan
dus op gespannen voet met elkaar, al is er met heel precies maatwerk wel een uitgebalanceerd dieet te verzinnen.

Ben jij benieuwd hoe jouw voeding eruit ziet?

Wij kunnen jouw huidige voeding analyseren en een persoonlijk voedingsadvies geven.
Je kunt contact opnemen via ons contact formulier voor meer informatie.

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*