Meal prepping; Deel 2

Ilse Velkers/ september 29, 2013/ Blog, Voeding/ 2 comments

cherry-tomaatjes

Het eerste artikel wat ik schreef ging over wat algemene zaken van meal prepping. Dit artikel zal gaan over hoe je meal prepping kan toepassen in je wekelijkse schema en wat goede tussendoortjes zijn voor het preppen. Daarnaast leer je hoe je deze het beste mee kunt nemen. 

Iets wat ik de afgelopen weken veel heb gehoord over preppen is dat mensen de drempel zo hoog vinden om er mee te beginnen. ”Het zal wel veel werk zijn en waarschijnlijk moet ik  heel veel eten weggooien”. Nou misschien, want het weggooien zal de eerste keren ook wel voorkomen. Maar hadden we dat ook niet toen we begonnen met koken? Het is eerst even inschatten, wennen en vooral plannen.supermarkten.preview

Waar begin je?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is voor wie ga ik dit doen? Alleen voor mezelf, mezelf en mijn partner of wil je het ook voor je kinderen voorbereiden? Allemaal vragen die de hoeveelheden zullen bepalen. De tweede vraag gaat over je rooster voor aankomende dagen (misschien zelfs week?). Hoeveel ben je thuis, op werk of uit? Omdat ik in dit artikel alleen nog maar de tussendoortjes behandel hoef je qua planning nog niet heel erg na te denken.  Het moet gewoon snel en handig zijn. Ik heb op zondags het meeste tijd, dan begin ik met wassen, schillen, snijden en inpakken.  misschien hebben jullie op een andere dag meer tijd, kies dan hiervoor.

Voorbeelden van tussendoortjes

  • noten-eten-bij-het-afvallenNoten

Ik koop grote zakken noten en verdeel deze op zondag over kleine zakjes. De zakjes die ik gebruik zijn ziplock zakjes. Deze kun je dicht ‘’zippen’’ zodat er geen lucht bij komt. De zakjes gaan in de voorraadkast zodat je ze zo mee kan nemen als je weggaat.

  • Groente

Ik vind het persoonlijk handig om mijn dagelijkse groente wat over de dag te verspreiden. Zo hoef ik niet 1 hele grote portie avonds te eten.  Voorbeelden die je mee zou kunnen nemen zijn bleekselderij, paprika of cherry-tomaatjes. Vooral die laatste zijn handig om mee te nemen. De helft zo op eten en misschien de andere helft tijdens de lunchpauze door je salade snijden? Check voordat je een groente snijd eerst even hoelang ze nog houdbaar zijn in de koelkast. Paprika en komkommer e.d. kun je makkelijk 3 dagen in de koelkast bewaren. (gesneden, in bakjes)

  • Fruit

Het meeste makkelijk om mee te nemen is natuurlijk fruit. Neem bijvoorbeeld een appel of een banaan. Dingen die je misschien wat minder snel mee zou nemen kun je zondag’s snijden, en de volgende dag makkelijk in een bakje meenemen. Denk aan mango, avocado of ananas.

  • imagesEieren

Ik vind het superhandig om zondags alvast mijn eitjes te koken. Heb ik in de ochtend geen gedonder meer. Water opzetten.. koken.. Nu kook ik ze zondags, zet ik ze in de koelkast en kan ik elke dag een ei meenemen.  In de koelkast blijven gekookte eieren sowieso 3 dagen goed. Je kan ze nog langer laten staan maar dan vind ik ze minder lekker.

  • Muesli repen

Wat je natuurlijk sowieso moet maken zondags zijn onze lekkere muesli repen. Hop in de vriezer en elke dag een lekkere voedzame muesli-reep. Klik hier voor het recept.

Handige tips:

  • Bewaren

Het bewaren van sommige producten is soms een probleem. Ik kijk het altijd nog na voor de zekerheid hoelang iets goed blijft in de vriezer of koelkast. Als je gekookte eieren wil bewaren kun je ze het beste in de koelkast bewaren. Als je ze gepeld wil bewaren leg ze dan in een bakje met water in de koelkast.

  • Fruit bestrooien

Als je een bakje met fruit meeneemt is het soms lekker het fruit te bestrooien met bijvoorbeeld havermout o.i.d. Ik vind bijvoorbeeld partjes appel met havermout en kaneel erg lekker. Vorkje bij het bakje in en je kan het zo opeten.

  • Gedroogd fruit

Vers fruit is natuurlijk nog steeds kort houdbaar, zelfs in de koelkast. Wat je misschien als alternatief soms mee kan nemen is gedroogd fruit. Ik ben vooral gek op de gedroogde abrikozen en cranberry’s. (Ook in de ochtend lekker door je yoghurt of smoothie)

  • Drink prepping

Ik probeer elke ochtend een glas met citroensap en lauw water te drinken. Het zorgt ervoor dat ik meteen goed wakker ben (natuurlijk doet de koffie ook wonderen) en het is meteen mijn eerste vitamine-boost. Nou kijk ik best wel vaak op tegen het uitpersen van de citroenen dus ik heb een manier bedacht zodat dat niet meer zoveel tijd kost. Op zondag pers ik 4 of 5 citroenen uit, dit sap doe ik in mijn ijsblokjesvormer en zet ik in de vriezer. Het enige wat ik nu nog hoef te doen als ik opsta is 2 ijsblokjes met heet water in een glas te doen. Je kan ze ook in een kop thee doen of in een kan met koud water. Voor de smaak zou je ook wat blaadjes munt mee kunnen vriezen. Staat ook nog eens leuk in een kan met water!

Ik hoop dat jullie wat kunnen met bovenstaande tips, graag horen wij wat jullie voor meals preppen op zondag!!

Voor volgende keer;

  • Boodschappenlijstjes voor prepping
  • Tips voor ontbijt
  • Voorbeeld rooster/planning

 

 

 

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!