Krachttraining om sneller te worden. Hoe werkt dat?

Ilse Velkers/ september 1, 2015/ Blogs/ 0 comments

Naast het runnen van Puur! heb ik zelf ook ambities in de sport. Dafne Schippers rent de sterren van de hemel en dat stimuleert mezelf nog meer om ook weer gedisciplineerd met mijn sport om te gaan. Ik focus me op de zomer van 2016. Voor het zover is moet ik trainen, heel veel trainen! Naast mijn loop/ sprint trainingen doe ik ook krachttraining. Het is de bedoeling dat dit weer terug gaat komen in mijn wekelijkse trainingsschema. Krachttraining met als doel om sneller te worden op de atletiekbaan. Hoe dat werkt probeer ik middels deze blog uit te leggen.

Tegenwoordig draait het in veel sporten steeds meer om snelheid en beweeglijkheid. Hoe sneller, technischer en beweeglijker je bent, des te meer kans heb je om de top te behalen. Echter denken veel sporters en coaches dat je dan juist snelheid moet trainen op de baan of op het veld. Onder het mom dat je alleen van sprinten, sneller gaat sprinten. Dit is echter niet helemaal waar. Natuurlijk is het belangrijk om te sprinten en om de juiste sprint techniek te leren. Want hoe beter en efficiënter de techniek is, des te sneller iemand kan worden. Maar daar blijft het niet bij. Ik heb vroeger niet veel scheikunde gehad maar begreep de volgende vergelijkingen maar al te goed!

Kracht = massa * versnelling
Power = kracht * snelheid

Kracht: Wanneer je sterker bent kun je meer kracht uitoefenen op het grond oppervlak wat je uiteindelijk sneller maakt. Kijk maar eens hoe goed de benen (en de rest van het lichaam) van de meeste top sprinters is ontwikkeld.

Power: Wanneer je aan krachttraining doet wordt je niet alleen sterker maar krijg je ook een betere ‘triple extension’. Dit is het strekken (extensie) van de enkel, knie en heup. We willen allemaal sterker worden en meer power ontwikkelen, maar zonder een optimale ‘triple extension’ kun je geen maximale sprintsnelheid of spronghoogte krijgen.

Conclusie:
Met alleen sterke benen komen je er helaas niet. Maar het is zeker dat je jezelf van een grote groep kan onderscheiden wanneer je ontzettend veel power in je benen en heupen hebt zitten. Daarom rest mij nog maar één ding en dat zijn de oefeningen die je onder andere uit kunt voeren om sterker, explosiever en dus sneller te worden: power cleans, snatches, squats, deadlifts, tire flips en viking sprints. Wanneer je deze oefeningen aan de hand van een juist schema volgt zul je versteld staan van de resultaten! Oh, en absoluut niet te vergeten, het verminderd ook de kans op blessures!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*