Het wordt weer koud buiten en de “griep” ligt op de loer.

Ilse Velkers/ oktober 13, 2013/ Blog, Blogs/ 2 comments

Nu de koude en vochtige weersomstandigheden er weer zijn is het oppassen geblazen voor verkoudheid.
Duursporten is het beste medicijn tegen griep en verkoudheid. Als de intensiteit van je trainingsarbeid lager ligt dan 65% van de maximale zuurstofopname, wordt het afweersysteem versterkt en je weerstand tegen infecties verhoogt. Maar pas op: als de intensiteit van je inspanning hoger ligt, dan neemt de kans op een infectie juist toe.

Je lichaam is constant bezig om het in balans te houden. Kwaadwillende bacteriën liggen op de loer en wij doen er alles aan om ons immuunsysteem sterk te houden. Is je weerstand op een bepaald moment te laag, dan jaagt je immuunsysteem de indringers niet langer meer weg naar kunnen deze ziekteverwekkers zich ongehinderd vermenigvuldigen.
Het gevolg: een infectie, bijvoorbeeld de bekende “griep” of een onschuldige verkoudheid.
Sporten is gezond, zolang je trainingsbelasting in balans is.
Door je trainingsbelasting beter te doseren en de juiste pure voeding, verlaagd te kans op een griepje of verkoudheid aanzienlijk.

OktobeR, novembeR, decembeR, januaRi….

De “R” zit in de maand en dat betekend dat je extra goed moet letten op het doseren van jouw trainingsbelasting. Dit betekend dat je voldoende moet herstellen na afloop van een sportieve belasting. Een hersteltraining, zo’n 30minuten op een matig intensieve intensiteit bewegen is het beste. Als je je niet helemaal fit voelt of last hebt van stijve spieren, dan kan dat duiden op dat je nog niet voldoende hersteld bent. Neem dan wat langer rust tussen de trainingen door.

Voeding en weerstand

Daarnaast kan voeding je helpen om je afweersysteem op scherp te zetten én te houden. Kies daarbij zo veel mogelijk voor onbewerkte, pure voeding.
Eet zo weinig mogelijk uit een potje of verpakking en bereidt jouw maaltijd dus zoveel mogelijk vers. Je kiest dan bewust voor kwaliteit met alle positieve gezondheidsvoordelen als gevolg.
Dit voedingspatroon bevat een grote hoeveelheid en variatie aan nutriënten die je immuunsysteem versterken.
Als je één of meerdere klachten (keelpijn, hoofdpijn, niezen, spierpijn etc.) voelt opkomen, dan is het belangrijk om je immuunsysteem een extra boost te geven. Ijzer en vitamine C zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor de opbouw van je weerstand tegen infecties.
Zilvervliesrijst, biologisch volkoren pasta, peulvruchten, muesli(repen) en rundvlees zijn bijvoorbeeld rijk aan ijzer. Maar vergeet ook niet de noten en zaden: Noten en zaden zijn ook een belangrijke voedingsbron voor ijzer, vooral hazelnoten, walnoten, amandelen, cashewnoten, pistachenoten, paranoten, pinda’s en zonnebloempitten etc.
Met name broccoli, rode of gele paprika, peterselie, kiwi of witlof zijn rijk aan vitamine C.
Vitamine C zorgt er ook voor dat je lichaam het ijzer uit de voeding beter opneemt. Super toch?

Quercetine

Als je een zeer actieve sporter bent, dan kan de komende periode ook de Quercetine belangrijk voor je zijn. Dit is een flavonol en zit in legio verse groenten en fruit: boontjes, bieslook, appels, uien, lavas(maggiplant), kappertjes, rode druiven, citrusfruit, frambozen, zwarte bessen, rode bosbessen, bramen, tomaat, broccoli, groene bladgroenten, cranberry en kersen.
Maar ook in rode wijn en groene thee.
Quercetine is zelf een antioxidant en voorkomt ontstekingen op celniveau. Deze natuurlijke stof gaat de vatbaarheid voor griep na intensieve inspanning tegen.
Daarnaast versterkt het ook de werking van vitamine C, de meest bekende antioxidant. Hiermee is de cirkel dus weer rond.

Tips voor de buitensporters:

Ze zijn jullie vast niet onbekend, maar worden vaak onderschat omdat we immers lekker zweten tijdens het lopen.
* kleed je warm aan als je buiten gaat sporten (lange broek, thermokleding, muts en handschoenen),
* blijf zo veel mogelijk uit de buurt van zieke mensen,
* handcontact vermijden is vaak lasti, maar was je handen wat vaker dan normaal,
* zorg voor een goede nachtrust (minimaal 8 uren) of overdag een uurtje extra rust. Op deze manier herstelt je lichaam sneller en blijft je weerstand beter op peil.

Advies nodig over sport? Je kunt altijd een berichtje sturen via ons contactformulier of mailen naar ilsevelkers@puurnatural.nl

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!

2 Comments

  1. Helemaal Top Blog. Kom zelf zojuist van 45 min. spelen met de elementen. Dat de harslag medebepalend is om verkoudheid op afstand te houden is mijn INSIGHT vandaag. Gelukkig train ik vaak in mn FBZone :-).
    Overigens was ik onvoldoende warm gekleed.
    Dank voor je TIPS. En veel plezier met PuurNatural.
    To Your Healthy Life
    robert van schie

  2. Hai Ilse,

    Ik vond het een duidelijk artikel over wat de meer actieve sporter kan doen om ervoor te zorgen dat hij/zij de koudere maanden ziektevrij doorkomt. Succes met verder bloggen, wij blijven je volgen!

    Sabine
    Eden Health

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*