Groene thee

Ilse Velkers/ oktober 6, 2013/ Blog, Voeding/ 0 comments

Van groene thee en zijn goede eigenschappen heb je vast al eens van gehoord. Misschien drink je het zelfs al, dan ben je hartstikke goed bezig! Het drankje bevat namelijk ongelofelijk veel gezondheidsvoordelen. Vandaag zal ik deze allemaal nog eens op een rijtje zetten. 

Groene thee is afkomstig van de bladeren van de camellia sinensis en heeft geen fermentatie proces ondergaan. De blaadjes van deze theeplant worden na het plukken alleen licht gestoomd en daarna gedroogd. De thee staat bekend om zijn vele goede eigenschappen:

  • Het is kalmerend en werkt als antidepressiva. De theanine in de theeblaadjes geeft een rustgevend effect.
  • Groene thee verlaagt LDL cholesterol (slecht cholesterol) en vergroot de effecten van goed cholesterol (HDL).
  • Uit onderzoek met muizen is gebleken dat groene thee hersencellen beschermt tegen afsterven en aangetaste hersencellen juist weer gezond maakt. Het heeft daarom ook een preventieve/ vertragende werking bij ziektes als Alzheimer en Parkinson.
  • De anti-oxidanten. Deze gaan celveroudering tegen. Door het stofje EGCG, een cathechin die zich alleen in groene thee bevindt, werkt groene thee kankerremmend en anti-bacterieel. De ’’cathechins’’ hebben een genezende werking en zorgen er dus voor dat de verspreiding van ziektes minder snel gaat.
  • Groene thee versterkt de weerstand.
  • Vervoert afvalstoffen uit je lichaam
  • Het bevat veel vitamines en mineralen
  • Versnelt de stofwisseling. In groene thee zit namelijk een stofje, genaamd ‘polyphenolen’. Dat stofje zorgt ervoor dat vet wordt geoxideerd zodat het lichaam vet makkelijker kan gebruiken als energiebron (je gaat dus meer energie verbranden).
  • Groene thee reguleert de bloedglucosespiegel en zorgt dat die constant blijft. Een schommelend bloedsuikerspiegel kan bijvoorbeeld zorgen voor gewichtstoename( ineens erge trek), vermoeidheid en acne.

 

Hoe zet je groene thee en hoeveel moet je ervan drinken?
Groene thee is kwaliteitsthee. Het wordt lihcht gestoomd om te zorgen dat de goede eigenschappen behouden blijven. Bij hoge temperaturen ( zoals bij het stomen van zwarte thee) gaan de gezondheidsvoordelen groot en deels verloren omdat antioxidanten e.d. niet bestand zijn tegen hoge temperaturen.
Om er zelf voor te zorgen dat jou groene thee thuis ook deze optimale samenstelling behoudt moet je het gekookte water eerst 7- 10 minuten laten afkoelen. Hierdoor daalt de temperatuur tot ongeveer 80 graden en schaad het de thee niet meer. Je groene thee moet je vervolgens 3-5 minuten laten trekken.

Om de voordelen van groene thee te kunnen merken moet je 4 kopjes per dag drinken ( al helemaal als je een verschil in je stofwisseling wilt merken). Met minder dan 4 kopjes per dag ben je natuurlijk alsnog gezond bezig maar zorgt de thee voor een minder groot effect op je algehele gezondheid en welzijn.
Hoe hoger de kwaliteit van de groene thee, hoe beter het effect. Hoge kwaliteit groene thee kun je halen bij bijv. de Tuinen, Dille & Kamille en andere gespecialiseerde theezaakjes. Het allerbeste is natuurlijk biologische groene thee.

Merk jij het verschil? En welke groene thee vind jij het lekkerst? Laat het ons weten in de comments!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!