Een nieuw jaar met nieuwe doelen

Ilse Velkers/ januari 6, 2016/ Blog, Life/

door gastblogger Evelien

Het nieuwe jaar is alweer een paar dagen bezig. Alle Sint- en kerstkilootjes, oliebollen en appelflappen die we er zo heerlijk bij hebben gesnoept in de vorige maand moeten er weer af. De tijd van de goede voornemens is weer aangebroken. “Dit keer meen ik het serieus. Ik ga echt afvallen en meer sporten!” Wie heeft dit voornemen eigenlijk niet? Persoonlijk geef ik de meeste mensen nog tot eind Januari voordat ze het weer opgeven en terug vallen in hun oude gewoontes.

Wil je nou niet bij die grote meerderheid horen? Wil je eindelijk eens kunnen zeggen dat je je doel behaald hebt? Lees dan snel verder. Ik heb wat onderzoek gedaan en de gouden tips voor je op een rijtje gezet.

Leg de lat niet te hoog
Zorg ervoor dat je doelen niet te hoog gegrepen zijn. Zoek naar doelen die je makkelijker kan bereiken. Als je onrealistische doelen voor jezelf opstelt ben je sneller geneigd te stoppen en het zijn bovendien ook nog eens doelen die je niet kunt bereiken.

Beperk het aantal goede voornemens
Een waslijst aan goede voornemens gaat je ook niet echt helpen. Je kunt het beter beperken tot 3 goede voornemens. Concentreer je op die kern voornemens. Zo hou je je focus scherp en vergroot je je kans op slagen.

Schrijf het op
Schrijf je goede voornemens op. Zet ze ook op Facebook. Dit is dan een extra stok achter de deur en een geheugensteuntje.

Maak een stappenplan
Het klinkt als veel werk, maar het is de holy grail als het gaat om afvallen. Met alleen de doelstelling “dit jaar ga 10 kilo afvallen” zal je niet ver komen. Je begint met goede moed maar als snel zie je dat het eind doel nog zo ver weg is. Je wordt ontmoedigd en geeft het al snel weer op. Als je in fasen werkt dan heb je een soort van tussen doel. 1 kilo per maand klinkt al haalbaarder dan 10 kilo in een jaar. Als je elke maand 1 kilo afvalt dan ben je aan het eind van het jaar al 12 kilo afgevallen.

Hou je voortgang bij
Het maakt niet uit welk goed voornemen je hebt. Als je je voortgang bijhoud is dat sowieso motiverend. Of je ziet dat je op de goede weg bent of je ziet dat je er weer even een tandje bij moet doen. Schrijf ergens op hoeveel dagen je bijvoorbeeld al niet gesnoept of gerookt heb.

Deel je goede voornemens
Samen sta je sterk. Zoek een buddy die hetzelfde goede voornemen heeft. Het kan iedereen zijn. Familie, vrienden, collega’s enzovoort. Met een buddy is het makkelijker om naar de sportschool te gaan of toch niet dat sigaretje op te roken. Blijf elkaar steunen en motiveren. Niks is toch leuker dan aan het eind samen kunnen te zeggen dat je het gehaald hebt.

Forgive and Forget
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het zal niet altijd even makkelijk zijn en je zult vast wel een keer van de goede voornemen trein vallen. Het belangrijkste is dan dat je jezelf vergeeft en weer verder gaat. Niemand is perfect en gelukkig hebben we een heel jaar om aan onze goede voornemens te werken.

Ik wens iedereen heel veel succes en de allerbeste wensen.
Wij kunnen het!

Groetjes Evelien

(Bronnen: http://www.urbanlotus.nl/goede-voornemens.html & http://www.trendystyle.net/psyche/goede-voornemens-volhouden.html)

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!