De weegschaal: je vriend of vijand?

Ilse Velkers/ juli 29, 2015/ Blog, Life/ 0 comments

De weegschaal, een simpel apparaat dat sommige mensen tot wanhoop drijft.
Dit is een conclusie die ik nu kan trekken uit de dagelijkse praktijk. We staan er meestal niet bij stil als we af willen vallen: We gaan op de weegschaal staan en constateren dat we een kilo kwijt zijn. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je ook écht een kilo kwijt bent! Meestal is dit alleen ‘maar’ vocht. Of je bent een kilo aangekomen, ook dit zegt niet alles. 
Waarom dit zo is ga ik middels deze blog uitleggen. Voor je verder gaat lezen moet je dit altijd goed onthouden:

Bij afvallen is het van belang dat je het eerder opgeslagen lichaamsvet gaat verbranden. Het is dus van belang om je lichaamsvetpercentage te weten en dat als uitgangspunt te nemen voor verdere actie.

Vetpercentage
Het vetpercentage, de naam zegt het eigenlijk al, is het percentage aan vet wat in je lichaam aanwezig is. Dit percentage zegt heel veel over je gezondheid, en bepaalt of je in meer of mindere mate risico’s loopt ten aanzien van je gezondheid. Op het moment dat je lichaam meer energie (=voeding) binnenkrijgt dan er verbruikt wordt door de organen en de spieren, wordt de overtollige energie opgeslagen als lichaamsvet voor eventueel later gebruik.

Je zult waarschijnlijk direct denken: Ik ga mezelf wegen en als ik 2 kilo afgevallen ben, ben ik een stuk van mijn lichaamsvet kwijt. Dit is een groot misverstand en behoeft wat meer uitleg:

Je lichaamsgewicht is opgebouwd uit het totaalgewicht van je botten, je spieren, organen, vocht en natuurlijk je lichaamsvet.

Op het moment dat je aan het afvallen bent, raak je waarschijnlijk in eerste instantie veel vocht kwijt. Dit snelle gewichtsverlies is in de meeste gevallen alleen maar vocht, terwijl al het ongewenste lichaamsvet nog lekker op de plaatsen zit waar je het niet wilt hebben.

Wat is een gezond vetpercentage?
Voor mannen, speciaal in de leeftijdscategorie van 40 tot 99 jaar, geldt een gezond vetpercentage van ongeveer 20%. Voor vrouwen geldt een gezond vetpercentage, binnen dezelfde leeftijdsgroep, van ongeveer 30%. Er  zijn verschillende manieren om je lichaamsvetpercentage te meten. De meest gemakkelijke is een slimme weegschaal die ik in mijn praktijk heb.

Maar dan weten we nog niet alles!
Het vetpercentage is dus een duidelijke indicator van het percentage vet in je lichaam, maar dat zegt nog helemaal niets over de hoeveelheid lichaamsvet in je buikholte. Je buikholte is namelijk de gevaarlijkste plaats waar zich lichaamsvet kan bevinden. En helaas ook één van de eerste plaatsen waar het lichaamsvet zich gaat ophopen. Denk maar eens aan het bekende buikje waar heel veel mannen op latere leeftijd last van krijgen, of gaan krijgen. Tenminste, als ze er niets aan doen om dit te voorkomen.

Om de hoeveelheid vet in je buikholte daadwerkelijk te meten is erg lastig, maar je kunt wel simpelweg je buikomvang meten met behulp van een eenvoudig meetlint. Doe het meetlint om het meest slanke deel van je middel, meestal vlak boven de heupbotten. Meet de omtrek van je middel.

Een gezonde omtrek voor mannen is tussen de 74 en de 94 centimeter, en voor vrouwen tussen de 68 en de 80 centimeter. Je bent in de gevarenzone als je voor een man tussen de 94 en de 102 centimeter meet, en voor een vrouw tussen de 80 en de 88 centimeter meet. Als je in de gevarenzone zit, moet je proberen af te vallen, ofwel je vetpercentage proberen te verlagen. Alle maten boven de 88 centimeter voor vrouwen, en boven de 102 centimeter voor mannen betekent overgewicht én een overdaad aan lichaamsvet in de buikholte. Op dat moment is er een verhoogd risico waardoor afvallen een noodzaak is! Ik kan je hierbij helpen op een hele gezonde en verantwoorde manier.

Zoals ik hierboven al schreef bestaat je lichaamsgewicht uit een totaal gewicht van meerdere lichaamsdelen. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat je lichaamsvet verliest, en meer spieren opbouwt. Aangezien spieren zwaarder zijn dan lichaamsvet, kan het zomaar gebeuren dat je in totaalgewicht niet afgevallen bent, maar dat je toch een gezonder lichaam krijgt doordat je minder lichaamsvet hebt en meer spierweefsel. Dit klinkt allemaal behoorlijk verwarrend hè?
Even geduld, want hier vertel ik je meer over in mijn volgende blog 🙂

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!