Crashdiëten, bespaar jezelf de moeite!

Ilse Velkers/ november 3, 2013/ Blogs/ 0 comments

Ik word er zo moe van: het fenomeen “crashdiëten”…..
Veel mensen weten wel dat het beter zou zijn om een paar kilo’s minder mee te dragen. Ineens gebeurt er iets in het leven en dan denk je: “Nu is het genoeg, de knop moet om!”
En tadá… de persoon die snel kilo’s verliezen garandeert staat op het juiste moment voor je neus en de keuze voor een dieet is zo gemaakt.
Nog dezelfde dag maak je een afspraak en de kilo’s vliegen er in korte tijd af. Immers, crashdiëten gaan uit van een heel groot calorietekort om snel afvallen mogelijk te maken (en dat klopt ook).
Tot zo ver snap ik het heel goed. Een innerlijke drijfveer zet jou er toe aan om nu echt om je zelf te gaan denken (top!), je bent gemotiveerder dan ooit (top!), je komt gelijk in actie (top!) en de kilo’s vlieger er af (grandioos, doel bereikt!).

Maar dan…

Als je met een crash dieet denkt een slank figuur te krijgen en te behouden, dan sla je de plank volledig mis.
Crashdiëten gaan uit van een heel groot calorietekort om snel afvallen mogelijk te maken. Voor bijvoorbeeld een man die gemiddeld 2500 kcal per dag nodig heeft wordt een dieet samengesteld van 1000 kcal. Logisch toch dat je afvalt? In dit enthousiasme vergeten we even dat het lichaam energie nodig heeft om te kunnen functioneren. Geef je jouw lichaam onvoldoende brandstof, neemt het lichaam aan dat er een groot voedseltekort is en gaat naast vet ook spieren als energiebron gebruiken. Je zou kunnen denken: ‘Jammer dan, ik val toch af?’ Maar wat als ik je vertel dat minder spieren minder verbranding betekent en dat dit weer leidt tot een vertraging van de stofwisseling. Je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat dat geen goede ontwikkeling is. Als de “hongerwinter” voorbij is zal het lichaam meer vet opslaan voor het geval er weer zo’n groot voedseltekort is; je lichaam is simpelweg niet meer ingesteld op het verwerken van normale hoeveelheden voeding. Juist ja, door te crashen train je jouw lichaam om vet op te slaan en reken er maar op dat dit nu razendsnel gaat!

Maar wat werkt dan wel?

Dé manier van afvallen waarmee je niet vijf kilo in vijf dagen afvalt, maar wel op een gezonde manier werkt aan een permanent resultaat, blijft de combinatie van gezonde en gevarieerde voeding en voldoende beweging.
Hoe fijn is het als je een gezond lichaamsgewicht hebt , je niet hoeft te “hongeren” en je er ook energieke leefstijl voor terug hebt gekregen? Dit kun je doen door het calorietekort te behalen uit sport in plaats van een voedseltekort.
Als je door afvallen met sporten b.v. 1000 kcal verbrandt kun je gedurende de dag normaal eten en toch een calorietekort van 1000 kcal realiseren. Omdat je normaal eet zal je lichaam niet in bovenstaande hongerstand komen. Je kunt dus afvallen zonder de bijwerkingen van een crashdieet door afvallen met sporten. Een aantal keer per week flink sporten en gedurende de dag gezond en naar behoefte eten is de beste manier om blijvend af te vallen.
Wat betreft voeding, het draait allemaal om variatie en balans. We hebben alle voedingsstoffen nodig. De natuur voorziet ons van een grote variatie aan voedingsstoffen en wij zijn gemaakt om van dit alles, zij het met mate, gebruik te maken.

Koolhydraten

Toch wil ik je nog even wijzen op twee typen koolhydraten, de snelle (enkelvoudige) en langzame (meervoudige) koolhydraten. Vermijd de snelle (bewerkte) koolhydraten en kies bij voorkeur voor langzame meervoudige koolhydraten! Vezelrijk voedsel, puur natuur en het liefst biologisch.Ze zitten in aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten, vruchten, noten, zaden, zilvervliesrijst en volkoren producten. Omdat hier voedingsstoffen in zitten moet je lichaam meer moeite doen om het te verteren en dit voorkomt plotselinge bloedsuiker schommelingen. Snelle (geraffineerde) koolhydraten zijn puur suiker en daar heeft je lichaam niets aan. Schrap dus alle enkelvoudige suikers uit je voeding. Ook de producten waar suiker aan toegevoegd is. Er zitten geen voedingsstoffen in maar wel onnodig veel calorieën. Vervang deze producten niet door light varianten, die doen net zoveel kwaad. Je blijft daardoor afhankelijk van zoetigheid en de meeste zoetstoffen zijn slecht voor je gezondheid. Laat je smaakpapillen wennen aan pure/ natuurlijke smaken. Dat is veel beter.

Tip: lees ter info ook nog eens deze blog voor meer verdieping over koolhydraten bij sport beoefening.

Volgende blog: de bewegingsvormen die jou helpen naar een gezonde, slanke en energieke leefstijl!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!