10 reminders over een gezonde leefstijl

Ilse Velkers/ september 15, 2013/ Blog, Voeding/ 0 comments

Bijna iedereen wil tegenwoordig gezond door het leven gaan en is daar bewust mee bezig. Om jou hiermee te helpen heb ik een lijst opgesteld met 10 feiten over voeding en leefstijl die je altijd in je achterhoofd moet houden om gezond door het leven te gaan :

1. Toegevoegde suiker is niet goed voor je
We weten allemaal dat suiker slecht voor je is. Het zorgt voor ziektes zoals overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes type II. Verder bevat het geen voedingsstoffen en doet het dus niks goeds voor je lichaam.

2. Omega-3 vetten zijn erg belangrijk
Deze vetten zijn erg belangrijk voor een goed functionerend lichaam.
Bijvoorbeeld DHA, een omega-3 vetzuur verkregen uit dieren, maakt ongeveer 40% van de meervoudig onverzadigde vetzuren in de hersenen uit. Als je te weinig van deze vetten binnenkrijgt ( wat heel erg vaak voorkomt) wordt dat geassocieerd met een lager IQ, depressie, verschillende mentale stoornissen , hartziekten en vele andere ernstige ziekten.
Er zijn 3 bronnen van Omega-3 vetzuren, namelijk ALA ( afkomstig van planten), DHA en EPA( dierlijk). De plantvorm, ALA, moet worden omgezet in DHA of EPA om correct te kunnen functioneren in het lichaam. Er zijn wat aanwijzingen dat dit proces ineffectief is bij mensen. Daarom is het het beste om deze vetten uit dierlijke bronnen te halen zoals vis, vlees  van dieren die grasgevoerd zijn of visolie.

3. Goede voeding en regelmatig bewegen zijn belangrijk voor een gezond en fit leven
Sporten en goede voeding is een gouden combinatie. Veel mensen houden zich maar aan 1 van de 2 waardoor ze niet de gewenste resultaten bereiken of zich alsnog niet topfit voelen. Door sporten en goede voeding te combineren leef je het gezondst en haal je het meeste uit je lichaam.

4. Kunstmatige transvetten zijn erg ongezond en moeten worden vermeden
Ze worden gemaakt door onverzadigde vetten te mixen met waterstofgas onder hoge hitte om ze te laten lijken op verzadigde vetten. Dit is dus hartstikke onnatuurlijk en je verkrijgt er ongezonds mee! Transvetten  verhogen het slechte LDL cholesterol, verlagen het goede HDL cholesterol, veroorzaken buikvet, ontsteking en veroorzaken insuline resistentie.
Op lange termijn kan consumptie van transvet leiden tot overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, Alzheimer ’s en depressie.
Transvetten zijn chemisch behandelde vetten en ik raad je aan ze te vermijden.

5. Van het eten van groenten word je gezonder
Ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen, vezels, antioxidanten en spoorelementen.
In studies is aangetoond dat het eten van groentes leidt tot een betere gezondheid en een lager risico op ziekten.  Groenten bevat veel vezels waardoor je sneller vol zit en het draagt bij aan een goede spijsvertering.

6. Je moet een vitamine-D tekort vermijden
De huid maakt vitamine D aan wanneer het wordt blootgesteld aan ultraviolette straling van de zon. Dat betekend dat je elke dag 10 tot 15 minuutjes buiten zou moeten zijn om dit te kunnen aanmaken. In Nederland is in de winter de zon niet veel aanwezig, daarom is het belangrijk om in de winter als er weinig zon is wel  gebruik te maken van voedingssupplementen . Als je het via de voeding wilt binnenkrijgen is dat bijna onmogelijk, je zou dan heel veel vette vis moeten eten.
Let wel op dat je je goed insmeert als je langer dan 10 minuten in de zon blijft.

7. Geraffineerde Koolhydraten zijn slecht voor je
Geraffineerde koolhydraten zorgen voor snelle pieken in de bloedsuikerspiegel, gevolgd door een sterke stijging van insuline in het bloed. Je krijgt dus steeds pieken en dalen in plaats van dat de bloedsuikerspiegel op niveau blijft.
Je kunt best volkoren brood, pasta etc. eten maar blijf weg bij witte pasta, rijst en wit brood. Deze zijn bewerkt en zijn veel voedingsstoffen verloren gegaan.

8. Supplementen zijn geen volwaardige vervanging van voeding
Je haalt veel meer vitaminen en mineralen uit onbewerkte voeding dan je zou kunnen halen uit vitaminepreparaten.

9. “Diëten” werkt niet, een verandering van levensstijl is noodzakelijk
Diëten, en dan vooral crashdiëten kunnen leiden tot korte termijnresultaten, maar zodra je weer normaal begint te eten of iets ongezonds eet komt dat gewicht 10 keer zo hard terug. Daarom is het belangrijk om je leefstijl te veranderen en realistische doelen te stellen. Op die manier val je geleidelijk af en blijft dat gewicht er ook af.

10. Het gezondste voedsel is onbewerkt voedsel
Bij de bewerking van voedsel gaan veel gezondheidsbevorderende voedingsstoffen in de voeding verloren. Daarnaast voegen ze ook nog eens andere schadelijke ingrediënten toe zoals suiker, transvetten, geraffineerde koolhydraten en allerlei chemische stoffen ( voor de houdbaarheid, kleur, dikte etc.).
Onbewerkte voedingsmiddelen bevatten alle oorspronkelijke voedingsstoffen, er is niks aan toegevoegd en zze  zijn juist goed voor je lichaam.

Heb jij nog een punt toe te voegen? laat deze dan achter bij de comments!

About Ilse Velkers

Ondernemend, perfectionist en ambitieus | iemand met een grote passie voor sport en in het bijzonder atletiek | houdt van mensen | heeft lief en doet wat ze wil!